Undervisning og vejledning i studiekompetencer på tværs af uddannelser
– Best Practice katalog
PBL og fastholdelse på første studieår er omdrejningspunktet for denne ansøgning.
Projektet tager udgangspunkt i den forståelse, at undervisningen og vejledningen i de studiekompetencer der er nødvendige for at kunne arbejde problem-baseret er sporadisk og begrænset koordineret på tværs af de forskellige fakulteter. Hermed går et potentiale tabt i udviklingen af 1. års undervisningen, ligesom fastholdelsen af studerende kan udfordres.
Studiekompetencer defineres i denne sammenhæng som: At de studerende selvstændigt kan planlægge og optimere deres egen studiepraksis, herunder: arbejde med deres motivation, koncentration, kommunikation, egne læringsmål og –stil ift. studiets læringsmål og –miljø, robusthed ift. skiftende og uforudsigelige udfordringer samt at kunne fastholde, prioritere og bearbejde information. At opbygningen af studiekompetencer sker i et problembaseret læringsmiljø, hvor arbejdet foregår i grupper og tager afsæt i virklighedsnære problemer, betyder at tilgangen til at styrke de studerendes studiekompetencer skal tilpasses PBL perspektivet.
En forbedring af de studerendes studiekompetencer vil øve indflydelse på fastholdelsen; særligt det første år fordi de studerende vil få bedre forudsætninger for at arbejde problembaseret. Projektets ledende spørgsmål kan på baggrund af ovenstående formuleres således: Hvordan kan man bedst italesætte og facilitere de studerendes studiekompetencer på første studieår? Det er målet at udarbejde et ’best practice’ katalog med eksemplariske fortællinger, case beskrivelser og undervisningsforløb, som kan inspirere undervisere på 1. studieår på tværs af fakulteter, herunder kursusholdere og vejledere.
Kataloget tænkes udarbejdet på baggrund af indsamlede erfaringer blandt undervisere i PBL på første studieår og på tværs af de forskellige fakulteter. Med udgangspunkt i disse erfaringer indhentes yderligere information fra andre kilder. Helt konkret afholdes først 5-7 netværksmøder med erfaringsudveksling som formål. Møderne tænkes placeret med 14 dages mellemrum og hvert enkelt af dem har et hovedtema såsom ’motivation’, ’koncentration’ eller ’robusthed’. På mødet udpeges en tovholder, som får ansvaret for at opsummere erfaringer, indhente yderligere information om nødvendigt samt udarbejde et udkast til et ’sideopslag’ i kataloget. Et udkast af kataloget vil så blive præsenteret for 10 udvalgte vejledere og/eller kursusholdere. Ideelt set to pr. fakultet. Endelig færdiggøres kataloget i et overskueligt og indbydende layout. Et tilsvarende katalog henvendt til PhD vejledere med gode råd, links og anbefalinger, udarbejdet for et par år siden, kan give et vist indblik i formatet af det her tiltænkte katalog.
ANSVARLIG
- Pia Bøgelund, pb@plan.aau.dk, Institut for Planlægning, (TECH)
ØVRIGE DELTAGERE
- Helle Friis Therkildsen, therkild@business.aau.dk, (SAMF)
- Patrik K. Telléus, pkt@hst.aau.dk, (SUND)
- Jacob Davidsen, jdavidsen@hum.aau.dk, (HUM)
- Jette Egelund Holgaard, jeh@plan.aau.dk (TECH)
- Shaline Thedchanamoofthy, sth@adm.aau.dk fra studievejledning
- Thomas Vibjerg Hansen, tvh@aub.aau.dk, AUB