PBL (ProblemBaseret Læring)
Vision for PBL
AAU er internationalt anerkendt for problem- og projektbaseret læring og for læringsformens dokumenterede resultater.
Alle studerende og ansatte udlever vores grundprincipper for problem- og projektbaseret læring, som er gennemgående i alle uddannelser ved universitetet. IT er en integreret del af problem- og projektbaseret læring.
Indsatser for PBL
3.1
Vores eksisterende forskningsresultater indenfor PBL afdækkes. Der iværksættes desuden en række forsknings- og uddannelsesudviklingsprojekter, der skal udforske og udfordre AAU’s PBL-praksis yderligere og skabe udvikling af denne. Formålet er at dokumentere viden om og effekt af PBL gennem eksisterende og ny viden. Et givent tema bliver anvendelse af IT i PBL samt studerendes motivation og læring.
Læs mere om PBL-udviklingsprojekterne
4.1
Som et led i AAU’s kvalitetssikring af uddannelserne revurderes AAU’s PBL-principper løbende. Formålet er at videreudvikle og fortsat dokumentere vores problembaserede læringsmodel, så den til enhver tid imødekommer uddannelsessøgendes og samfundets lærings- og kompetencebehov. Et første skridt bliver at integrere IT direkte i modellen.
5.1
Skolerne udvikler deres uddannelser på baggrund af de i 2015 opdaterede PBL-principper.
5.2
Det sikres, at PBL integreres som eksplicit læringsmål i alle studieordninger.
5.3
Det sikres, at studerende ved alle studier systematisk introduceres til PBL.
5.4
Nyansatte introduceres systematisk til PBL, og institutlederne udarbejder en plan for og sikrer løbende opkvalificering af undervisernes PBL-kompetencer og IT-kompetencer.

PBL Future
Et tværvidenskabeligt forskningssamarbejde på Aalborg Universitet som arbejder med udviklingen af forskningsbaserede retningslinjer for problem- og projektbaseret læring (PBL) i en digital tid.
