Udvikling af vejledning om gruppearbejde
- baseret på undersøgelse af sammenhæng mellem PBL og frafald på første studieår
I AAU Studievejledning opsøges vi ofte af studerende, der søger vejledning i studiekompetence. Dvs. vejledning, der handler om "det at være god til at studere" og dermed gennemføre uddannelsen, og trives undervejs. Målet med dette udviklingsprojekt er, at flere studerende kan fastholdes i en god studierytme og at færre melder sig ud af universitetet pga. udfordringer med gruppearbejdet.
DET OVERORDNEDE FOKUS ER STUDIEKOMPETENCE
I foråret 2016 igangsatte AAU Studievejledning flere tiltag under overskriften "studiekompetence " og det er tanken at dette PBL-projekt kan udgøre et tredje udviklingstiltag, således at der samlet er arbejde på tre fronter:
- Udvikling af bedre vejledning om studiekompetence
- Ny vinkel på læring - fra performance til læring (sammenhæng mellem motivation og kompetence - at lære at lære)
- Udvikling af vejledning på baggrund af en undersøgelse om sammenhængen mellem PBL og frafald
- Udvikling af vejledning på baggrund af en undersøgelse om sammenhængen mellem PBL og frafald (dette projekt)
I studievejledningerne på Aalborg Universitet møder vi mange studerende, der henvender sig pga. udfordringer med gruppearbejdet. Udfordringerne er mangeartede. Nogle handler om konflikter i gruppen og om forskellige forventninger til samarbejdet. For nogle studerende er det naturligt at vænne sig til at arbejde akademisk og mere selvstændigt, mens det for andre kræver mere tilvænning. Samarbejdet i gruppen afkræver de studerende tillid til gruppemedlemmer for at den enkelte tør dele sit arbejde og lade de andre forholde sig til det. Det udfordrer den blufærdighed, som fylder hos en del unge idag. Mange unge har primært arbejdet individuelt tidligere. Tre års arbejde i gymnasiet for at få så højt et snit som muligt kan sandsynligvis have fået en del studerende til at have opmærksomheden på at opnå gode resultater og generelt præstere, og mindre fokus på, hvordan de lærer mest muligt uden at give køb på trivslen. I gruppearbejdet får de studerende i højere grad brug for at kende sin egen måde at lære og arbejde på, sammenlignet med andre, og kende egne styrker og svagheder i gruppesammenhæng.
Det er sådanne udfordringer, denne indsats adresserer.
Udviklingsprojektet er tænkt som meget konkret og "hands on". En undersøgelsesfase vil give bedre forståelse for de studerendes udfordringer med gruppearbejde, og indsatsen kan efterfølgende tilpasses, så den er målrettet resultaterne af undersøgelsesfasen . Det er vores forventning, at der vil blive fokuseret på udvikling af vejledning om konflikter og gruppedynamik. Disse to områder er et oplagt supplement til de indsatser, vi i forvejen har etableret.
Samtidig er det afgørende, at vejledningen flugter med AAU's PBL-undervisning og den måde, man på de enkelte uddannelser håndterer gruppearbejdet. AAU Studievejlednings indgang er netop at supplere hele dette PBL-setup og understøtte det. Derfor gennemføres projektet i samarbejde med UCPBL.
PROJEKTANSVARLIG
Charlotte Rohde, cro@adm.aau.dk
PROJEKTDELTAGERE
Kathrine Hougaard Madsen, Pia Bøgelund og Casper Feilberg