Spring til indhold

Udvikling af progressiv problem-baseret case model

- ved studierne Medicin/MedIS

Dette udviklingsprojekt falder indenfor temaet 'PBL uden for projektarbejde'. Da Aalborg Universitet for 10 ar siden tog imod de første MedIS-studerende, var den problem- og casebaserede undervisningsmodel på uddannelsens bachelordel importeret fra universitetet i York, England. Denne model har en statisk karakter uden pædagogisk progression. Studerende forventes hermed at arbejde problembaseret med cases på samme måde pa l. og 6. semester. Gennem erfaringsopsamling har det vist sig, at denne model giver en række udfordringer:

  • Studerende har særlige behov for introduktion og opfølgning pa 1. semester, hvor de kommer fra en helt anden læringstilgang fra gymnasiet.
  • Studerende mister motivationen for at arbejde med problembaserede cases senere i forløbet (omkring 4.semester) og efterlyser alternativer. Denne tendens opleves ved AAU men er også dokumenteret via forskning ved Maastricht Universitet.
  • Modellen i den nuværende form understøtter ikke en progression hen mod det kliniske kandidatforløb i Medicin, hvor man skal kunne arbejde både mere selvstændigt, mere nuanceret og under tidspres med patient cases eller kandidatstudiet ved MedIS, kendetegnet ved større projektarbejder.

Den kliniske PBL case model som den praktiseres ved kandidatuddannelsen i Medicin er resultatet af flere års samarbejde og forhandling og er i dag implicit forankret, men mangler en eksplicitering så også nye kliniske undervisere kan anvende modellen i deres undervisning.

PROJEKTETS FORMÅL OG MÅL

På baggrund af ovenstående har udviklingsprojektet som overordnet formål at udvikle dokumentation for og materiale om den problembaserede casetilgang som den praktiseres (og kan praktiseres) som en progressiv pædagogik ved medicinuddannelserne ved AAU. Ved at sikre en synlig pædagogisk progression vil uddannelserne i højere grad tilbyde formaliserede og kvalitetssikrede rammer for læring,der tager højde for studerendes uddannelsesmæssige baggrund og som tilbyder en ramme, der motiverer til vedvarende engagement. Samtidig sikres opbygningen af en problembaseret klinisk case model, som idag ikke findes beskrevet, heller ikke i international forskningslitteratur fra andre universiteter. Endelig er der i projektet indlagt en konkret målsretning om at tydeliggøre og synliggøre de problembaserede casemodeller på en sådan made, at de kan anvendes som inspirationsmodeller for ansatte ved AAU's øvrige uddannelser, der ønsker at arbejde mere med PBL via case i undervisningen udenfor projektarbejdet.

PROJEKTETS KONKRETE AKTIVITETER

  • Udvikling og dokumentation af en problembaseret case model gældende 1. - 3. semester
  • Udvikling og dokumentation af en problembaseret case model gældende 4. - 6. semester
  • Udvikling og dokumentation af en problembaseret klinisk case model for kandidatstudiet ved Medicin 1. - 6. semester
  • Beskrivelse af den pædagogiske progression mellem de tre modeller 

FOR HVER MODEL SKAL DER UDVIKLES:

  • Rammedokument der beskriver modellens principper (PBL) og detaljerede opbygning. Dette rammedokument vil være anvendeligt pa tværs i AAU's organisation.
  • Materialer der kan anvendes med studerende til synliggørelse af læringstilgang og sammenhæng mellem pædagogisk og faglig progression
  • Materiale der kan anvendes i udviklingen af pædagogiske kompetencer blandt undervisere
  • Samlet oversigt over den pædagogiske progression sikret via de tre modeller

PROJEKTANSVARLIG

Diana Stentoft, stentoft@hst.aau.dk

PROJEKTDELTAGERE

Trine Fink, Mette Dencker, Stig Andersen og Jeppe Emmersen