Spring til indhold

Projektarbejde som platform for vidensamskabelse

- gensidig værdiskabelse og 'impact' i PBL

PBL som læringsform fremhæves for sit potentiale til at aktivere studerende og skabe eksemplarisk læring, der øger både læringen hos den enkelte studerende/gruppen af studerende samt den enkeltes arbejdsmarkedsværdi ('employability'). En overset dimension af PBL-Aalborg modellens læringspotentiale er imidlertid den læring, der gennem samarbejdet med de studerende finder sted i de organisationer og virksomheder, der ofte danner udgangspunkt for PBL-projektet - ganske sådan som PBL-Aalborg modellen lægger op til (jf. Principper for problem- og projektbaseret lrering - PBL-Aalborgmodellen).

Vi ved fx fra evalueringer af KDMs 9.-semester praktikforløb at praktikværter generelt er meget glade for deres praktikanter som budbringere af frisk pust af nye ideer, og at de ligefrem efterspørger (endnu mere) kritiske blikke og videndeling i det hele taget (jf. praktikkoordinator Benedikte Achens evaluering 2014-15). Selvom det er de studerende, der er i praktik, får praktikværteme også noget ud af det. På samme måde er det i PBL-modellen de studerendes læring, der er i centrum, men deres eksteme samarbejdspartnere (og måske kommende arbejdsgivere) har også nytte at samarbejdet omkring projekter. De studerende har samtidig læringsnytte af at lære, hvad der er nyttigt for deres samarbejdspartnere og er typisk opsatte på at gøre en forskel i praksis. Spørgsmalet er bare, hvilken nytte der egentlig opstår hos de virksomheder og organisationer, der samarbejder med PBL-grupper? Under hvilke omstændigheder opstår den? Hvad skaber værdi - værdi der vel at mærke både er værdifuld i den akademiske forstand (fx opfyldelse af læringsmål/studieordning) og i praksisøjemed (for værtsorganisationens praksis)?

Vi ved fra andre typer af akademisk-praktiske læringspartnerskaber såsom erhvervs-PhD ordningen, at akademisk projektarbejde, der har som ambition at skabe værdi for alle involverede interessenter pa en måde, der er nyttig i de forskellige systemer, interessenter repræsenterer, kræver god planlægning og kompetent vejledning med blik for de særlige udfordringer og muligheder ved samskabelse (jf. lnnovationsfondens evalueringer af erhvervs-PhD ordningen). Selvom PhD-studerende står over for et noget længere og mere dybdegående akademisk samarbejde, end den typiske PBL-projektstuderende, er udfordringer og muligheder for samskabelse at viden i store træk de samme. Disse kan og bør udnyttes til glæde for både studerende og deres samarbejdspartnere. Dette projekt sigter mod at videreudvikle PBL-modellens læringspotentiale ved at få viden om, hvordan eksterne PBL-projektsamarbejdspartnere oplever projektrelationen i forhold til videndeling og vidensamskabelse. Dette gøres gennem interviews med 10 samarbejdspartnere for 10 afsluttede/igangværende PBL-projekter på kandidatuddannelsen/KDM. Der afholdes i forbindelse med gruppedannelse på 7./8. semester en erfaringsopsamlingsworkshop for at hente input fra de studerende. På baggrund af de indsamlede informationer fra workshops og interviews gennemføres en spørgeskemaundersøgelse med projektværter for PBL-projekter på det kommende 8. semester (F2017) og det kommende 7. semester (E2018).

En sådan videreudvikling af PBL-modellen adresserer samtidig det stigende politiske pres på de videregående uddannelsesinstitutioners vidensproduktion for at skabe "impact" og "valorization" af den akademiske viden, der produceres - at gøre en forskel for det samfund, der har finansieret den. I forlængelse heraf er det en selvstændig pointe, at PBL-projekter der opererer inden for samfundsvidenskab og humaniora kan skabe værdi på en anden måde end den traditionelle instrumentelle naturvidenskabelige impact-tænkning, hvor praksisnytte ofte sidestilles med udvikling af kommercialiserbare slutresultater (jf. igangværende forskningsprojekt om impact i humaniora ved Humanomics Research Centre, AAU Kbh.). Et impact-perspektiv pa PBL-modellen er ogsa i tråd med "Viden for verden"-strategien, der blandt andet sigter mod (ud-)dannelse af fremtidsholdbare studerende, løsningsorientering og gensidighed i vidensamarbejder.

PROJEKTANSVARLIG

Thomas Duus Henriksen, thd@hum.aau.dk 

PROJEKTDELTAGERE

Rikke Kristine Nielsen