Spring til indhold

Problembaseret læringsportfolio

- på BA og KA-niveau

FORMÅL

At udvikle og teste et didaktisk design for implementering af problembaseret læringsportfolio på BA i KDM samt KA i Kommunikation og lnformationsvidenskab til gavn for andre studieretninger. Herunder udvikling/tilpasning af elektronisk platform samt gennemgående undervisningsforløb, som kan stimulere de studerendes dokumentation og refleksion over egen læring og progression samt evne til at formulere læringsmal og -udbytte med henblik på videre uddannelse og/eller erhvervsarbejde . Projektet er baseret på et undervisningseksperiment på 7. semester 2014-15 (Winther 2017, i første review; se også Winther og Skovbjerg 2016, i andet review; Winther, Duus-Henriksen og Larsen 2016, under udgivelse).

BAGGRUND

I problembaseret læring udvikles og udfordres den studerendes evne til at lære, konstruere og producere i vekslende kontekster og problemfelter med skiftende samarbejdspartnere gennem en dynamisk, iterativ proces. En central udfordring for studerende på en PBL-uddannelse er derfor eksplicit at erkende og aktivt orientere sig imod de særlige faglige og procesorienterede kompetencer, det problembaserede læringsmiljø giver mulighed for at udvikle, herunder problemorientering, samarbejde og projektstyring. Den problembaserede lærings forankring i konkret problem- og projektarbejde kræver desuden en specifik opmærksomhed omkring den tværfaglige og eksemplariske læring, som opstår i arbejdet med konkrete problemstillinger. PBL udfordrer således de studerendes (be)greb om egen faglige udvikling og progression pa tværs af læringskontekster, som kan generere ejerskab og ansvar for indhold og retning i eget studieprojekt.

En sådan metaopmærksomhed omkring egen læreproces, -udbytte og -progression kan stimuleres gennem arbejdet med en personlig læringsportfolio, hvor den studerende med jævne mellemrum stopper op og gør status over egen uddannelsesstrategi og -profil. Løbende refleksion over læring i en loop-bevægelse genererer, ud fra vores erfaringer, et overblik og et indblik i eget studieprojekt, som klarer fokus og styrker motivationen hos den enkelte studerende i det kollaborative læringsmiljø. Projektet er derfor baseret pa et ønske om at give den enkelte studerende anledning til at etablere, indrette og udbygge et personligt rum for erkendelse og refleksion over egen læring og retning gennem studiet.

Med projektet ønsker vi at udvikle et enkelt og fleksibelt portfoliokoncept, som kan generere relevant, faglig refleksion på alle semesterniveauer og indrettes efter indhold og forløb pa forskellige uddannelser. Konceptet bestar i udgangspunktet af en elektronisk platform og et gennemgående undervisningsforløb, som kan strukturere og motivere de studerendes portfolioarbejde gennem uddannelsen. Da portfolioarbejde overvejende er selvstændigt arbejde, vil det didaktiske koncept også involvere selvmonitorering og peer-to-peer fedback .

Den elektroniske platform etableres på det eksisterende content management system Wordpress, som har vist sig velegnet til læringsportfolio. Der udvikles en guide til individuel konstruktion af egen læringsportfolio for uddannelsen, struktureret af gennemgående læringsspor som teori, metode, videnskabsteori og projektarbejde. Portfoliostrukturen udfyldes og udbygges gradvist af den studerende gennem uddannelsen ved brug af forskellige modaliteter, såsom logbog, blog, film, grafik m.v.

Eftersom udbyttet af arbejdet med læringsportfolio afhænger af graden af engagement og disciplin hos den enkelte over tid, er en central, didaktisk udfordring i projektudviklingen, at gøre portfoliokonceptet så vedkommende og tilgængeligt for den studerende som muligt med plads til individuel udfoldelse og udvikling inden for en enkelt og overbevisende teknologisk og didaktisk rammesætning. lmplementering af læringsportfolio vil ogsa kræve, at undervisnings- og vejledningspraksis i højere grad rummer blik for de studerendes trajectory igennem uddannelserne, hvorfor projektets hensigt og potentiale også må gøres meningsfuldt og gennemskueligt for undervisere og vejledere.

For at sikre en brugerorienteret løsning inddrages studerende på både bachelor- og kandidatniveau i udvikling og afprøvning af såvel elektronisk platform som undervisningsforløb.

PROJEKTANSVARLIG

Frederikke Winther, frederikke@hum.aau.dk

PROJEKTDELTAGERE

Stine Ejsing-Duun og Toine Bogers