Spring til indhold
ForsideOm AAUStrategiViden for verden – AAU strategi 2016-21PBLPBL-projekter

Peer-2-peer indsats for bedre gruppearbejde og studiestart

- et supplerende tilbud til de decentrale

I 2016 kom 8 ud af 10 studerende ind på deres drømmeuddannelse. På trods af dette, falder næsten hver tredje studerende på de videregående uddannelser fra, i løbet af deres studietid. Størstedelen af frafaldet sker allerede i løbet af første studieår. Nogle undersøgelser viser dog forskellige faktorer, der kan modvirke frafald. Eksempelvis har studiestarten en central betydning for, at de studerende forbliver på deres studium. Med andre ord har de første erfaringer de studerende gør sig, når de starter på en videregående uddannelse, stor betydning for deres fremadrettet studietid. Der viser sig yderligere et generelt billede af, at jo længere studiestartsperioden er, jo mindre risiko er der for frafald. Dette billede er særligt gældende for universiteterne. Således viser de nye undersøgelser, at en længerevarende studiestart, der inkluderer en god social og faglig integration har en positiv effekt på frafald.

Med udgangspunkt i disse undersøgelser samt egen igangværende undersøgelse, ønsker AAU Studievejledning at igangsætte en konkret og kontinuerlig indsats, der skal udvikle den nuværende PBL praksis med fokus på første studieår.

PBL-PROJEKT DEL 1
I efteråret 2016 blev AAU Studievejledning tildelt midler til at undersøge sammenhængen mellem gruppearbejde og frafald på første studieår. Projektresultaterne bliver udmøntet i videreudvikling af vores hjemmeside, styrkelse af opgaveporteføljen i AAU Studievejledning samt oplæring af uddannelsernes studenterstudievejledere. Sidstnævnte gruppe er den, AAU Studievejledning ønsker at arbejde videre med i et nyt PBL-projekt i 2018.

PBL-PROJEKT DEL 2
De decentrale studenterstudievejledere spiller en væsentlig rolle i de studerendes studiehverdag, da det oftest er dem, de studerende henvender sig til med deres studierelaterede spørgsmål. Dermed er de et vigtigt vejlednings- og informationstilbud til de studerende, og i den forbindelse selvsagt et centralt ansigt for Aalborg Universitet. Samtidig er det også en yderst sårbar gruppe, da der jævnligt er udskiftning blandt dem.

Formålet med det nye PBL-projekt er at styrke det totale korps af decentrale studenterstudievejledere på Aalborg Universitet. Dette ønskes gjort ved at lave en pakke, ”Lær at lære studerende imellem”, der indeholder en bred vifte af information om gruppearbejde, studiekompetence og studielivet på Aalborg Universitet. Pakken skal udarbejdes i samarbejde med studenterstudievejlederne, og den skal blandt andet indeholde workshops samt oplæg, som de decentrale kan holde for de nye studerende på første studieår. På den måde, vil det være nemt for de decentrale vejledere at ”overlevere” pakken til nye vejledere, som kan videreformidle til nye studerende på første studieår. Det er yderst væsentligt, især på universiteterne, at der fokuseres på den sociale og faglige integration af de studerende, da EVAs frafaldsanalyse viser, at universiteterne er en af de vanskeligste uddannelsessektorer for de studerende at komme i gang med. Denne forskel får større betydning i kombination med de herskende konkurrenceprægede studiemiljøer. Frafaldsrisikoen mindskes således, hvis de studerende føler, at de har modtaget de informationer, de har brug for tidligt i studieforløbet.

AAU STUDIEVEJLEDNINGS NYE INDSATS VIL STYRKE EN LANG RÆKKE OMRÅDER:

  • De decentrale studenterstudievejledere vil blive mere synlige, hvilket i høj grad blev efterspurgt af de studerende i studiemiljøundersøgelsen
  • Nye studerende vil få en bred og dybere introduktion til studieformen på AAU af andre studerende. Hermed øges inddragelsen af den decentrale studievejledning, som er et af de nævnte initiativer til at imødegå frafald fra Det Strategiske Uddannelsesråd
  • Pakkeløsningen er nem at overlevere til nye decentrale studenterstudievejledere, således at konceptet kan blive en kontinuerlig del af studiestart
  • Studiestartstiden vil blive forlænget, hvilket undersøgelser viser, kan mindske frafald
  • De nye studerende vil få en bedre social og faglig integration på deres studium, hvilket også er bevist, har en positiv indvirkning på frafald. Samtidig er dette også et af de anbefalede indsatsområder, der skal fremme fastholdelse jf. Det Strategiske Uddannelsesråd
  • Der vil være en bedre integration mellem den studerende og uddannelsesinstitutionen, hvilket ifølge Sociolog Vincent Tinto, er en afgørende parameter for frafald
  • Bedre overgang fra ungdomsuddannelse til LVU, som i sig selv kan være en svær omstilling både fagligt og socialt.
  • Pakken er generel og bred, og kan også anvendes af de faglige vejledere og andre, der har tæt samarbejde med de studerende.

KONCEPTET KAN YDERMERE ANVENDES TIL VIDEREUDVIKLING AF IGANGVÆRENDE INDSATSER SÅSOM:

  • AAUs nye app ”AAU Student”, hvor pakkeløsningen også kan indgå som en slags virtuel indsigt af studieformen på AAU
  • Studerende for en dag, hvor de decentrale studenterstudievejledere er bedre klædt på til at fortælle de kommende studerende om studieformen på AAU.

ANSVARLIG

  • Shaline Thedchanamoorthy, AAU Studievejledning, sth@adm.aau.dk

ØVRIGE DELTAGERE

  • Dorte Ågård, Lektor på Institut for Læring og Filosofi, dagard@learning.aau.dk
  • Martin Roed, Fakultetskontoret på HUM og SAMF, mro@adm.aau.dk
  • Sara Marie Jensen, Fakultetskontoret for Engineering, Sund og Tech (EST), smj@adm.aau.dk
  • Jonna Langeland Christensen, Proceskonsulent og koordinator for HA 1.semester, Institut for Økonomi og Ledelse, jonnalc@business.aau.dk
  • Jette Egelund Holgaard, UCPBL, Institut for Planlægning, jeh@plan.aau.dk
  • Jacob Davidsen, Adjunkt, Institut for Kommunikation og Psykologi, jdavidsen@hum.aau.dk