Spring til indhold

PBL og studieintensitet

- udvikling og co-design af innovative visuelle videndelingspraksisser

På ingeniøruddannelserne ’Bæredygtigt Design’ (bachelor) og ’Sustainable Design’ (kandidat) er der udviklet et læringskoncept og et studiemiljø inspireret af ’Design Thinking–konceptet’ fra Standford University’s d.School. Konceptet betyder bl.a, at de studerende arbejder med problembaserede problemstillinger i Design Studios, hvor både forelæsninger og gruppearbejde foregår i samme lokale. Lokalet er indrettet med nicher, hvor de studerende i teams visuelt deler viden på væggen og hvor der i høj grad er fokus på samarbejde, tilstedeværelse og åbenhed.

Konceptet og studiemiljøet giver en høj studieintensitet og virker motiverende på de studerendes arbejdsindsats. Undervisere, vejledere og samarbejdspartnere er glade for fagintensiteten, da de synligt og løbende kan følge med i de studerendes læringsproces. De studerendes viden og data bliver tilgængeligt og der lægges vægt på fælles milepæls-præsentationer, hvor forventningerne til projektarbejdet afstemmes med vejledere og evt eksterne partnere.

Vi har erfaret, at der på flere andre studier på AAU netop er udfordringer med at få de studerende til at dele deres viden med hinanden, ligesom flere vejledere savner mere interaktion omkring projektarbejdet undervejs i semestrene.

Problemstillingen for projektet vil derfor være:

Hvad er det mere præcist ved studiemiljøet og læringsmetoderne, der gør konceptet på de  to uddannelser succesfuldt og vil konceptet (eller dele deraf) kunne videreudvikles sammen med undervisere og studerende fra andre studier/studieretninger?

Første del af projektet vil være en analyse af, hvad det mere præcist er for nogle virkemidler og læringsmetoder, der er i spil og hvordan disse medvirker til progression i de studerendes motivation, læring og kompetencer. Hvad er det den visuelle vidensdelings-arbejdsform gør for studieintensiteten og deres teamwork, og hvilken betydning har de materielle artefakter som ’vægge’, ’plancher’, ’arbejdsblade’, mock-ups mm i denne sammenhæng ?

Anden del af projektet vil fokusere på, hvordan man gennem formidling, co-design og brugerinddragelse, kan arbejde med at synliggøre dette PBL-koncept til nogle af de mere traditionelle/klassiske  studiemiljøer.

I sidste del af projektet, vil vi facilitere co-designprocesser sammen med de interesserede studieretninger.

HVORDAN KAN LÆRINGSKONCEPTET UDVIKLES I DETTE PROJEKT?

Ideen med projektet er at afprøve om en Design-inspireret PBL-tilgang kan overføres og/eller videreudvikles sammen med andre studieretninger.  Vores tese er, at hvis forankring af en ny PBL metode skal lykkes, så skal aktørerne (dvs AAU undervisere og studerende)  være med til at udvikle konceptet, så det passer til netop deres studie.

Ideen med projektet er gennem en visuel præsentation af konceptet  (f.eks. gennem korte videoer af de studerendes vidensdelingspraksisser) at engagere og inspirere undervisere og studerende fra andre studieretninger til aktivt at afprøve dele af Design Thinking – konceptet på deres studie.

I starten af projektet udarbejdes der en video, der præsenterer konceptet og hvor de studerende forklarer deres arbejdsproces, motivation, mm. Man følger her deres arbejdsproces gennem de første 2 måneder af deres projekt.(februar-marts)

Disse videoer formidles og deles på AAU. Delingen skal foregå via intranet på de 3 campus. Videoen skal bruges til at indfange kollegaer og studerende fra andre studier, der kunne være interesseret i at afprøve konceptet (eller dele af konceptet) på deres studerende. Vi vil derefter følge denne proces og analysere, hvad det er for nogle muligheder eller begrænsninger, de forskellige studier kan have, for at turde indføre nye ideer eller læringsmetoder på studierne.

Dernæst inviteres interesserede kolleger og studerende til workshops, hvor der vil være fokus på  at udvikle nye ’studieintensitets’ elementer og vidensdelingsstartegier sammen med dem. Her vil vi facilitere og iscenesætte en række co-design processer.

PROJEKTANSVARLIG

Hanne Lindegaard, hannelin@plan.aau.dk

PROJEKTDELTAGERE

Maj-Britt Quitzau