Spring til indhold

PBL Kompetencer, Relationer og Employability

Udvikling af feedbackstrukturer til understøttelse af ansvar for egen læring i praksisorienterede projektforløb

Flere af AAUs kandidatuddannelser er tilrettelagt således, at de studerende på 9. semester får særlige muligheder for at udvikle arbejdsrelaterede kompetencer. Projektet omfatter således PBL-/projektforløb, som indebærer udvikling af kompetencer i professionelle praksiskontekster i ind- eller udland på følgende kandidatuddannelser:

  • På kandidatuddannelsen i lærings- og forandringsprocesser (LFP) ved Institut for læring og filosofi, hvor de studerende på 9. semester skal arbejde med såvel læringsportfolio som empirisk projektarbejde i et samspil med en praksiskontekst.
  • På kandidatuddannelsen i international business economics og international marketing ved Institut for Økonomi og Ledelse, hvor de studerende på 9. semester har mulighed for at gennemføre et virksomhedsprojekt hvor teorier og metoder fra uddannelsen kombineres med praksis i virksomheder og organisationer (i Danmark eller udlandet).
  • På kandidatuddannelsen i tekno-antropologi ved Institut for planlægning, hvor de studerende på 9. semester skal udføre et case-baseret projekt i en ekstern organisation/virksomhed med henblik på at løse avancerede tekno-antropologiske udfordringer i en professionel kontekst.

Projektets udviklingssigte er at afprøve metoder, der kan understøtte de studerendes refleksion over og dokumentation af deres kompetenceudvikling og relationer i forbindelse med deres PBL-/projektsamarbejder med virksomheder og organisationer i ind- og udland.

Vi fokuserer på dokumentation af de kompetencer og relationer, som de studerende udvikler i forbindelse med PBL-/projektforløbet. Udviklingen af kompetencer og relationer antages at have en særlig betydning for de studerendes employability.  Derfor sigter projektet på at udvikle refleksions- og evalueringsredskaber, der kan indfange de studerende kompetenceudvikling og employability på kandidatuddannelsernes praksisorienterede PBL-/projektforløb.

Som særlige evalueringsredskaber vil vi eksperimentere med udviklingen af feedbackformer, der kan fremme de studerendes refleksion. Desuden vil vi undersøge:

  1. På baggrund af en skitsering af mulighederne for beskæftigelse på de fire uddannelser undersøges hvilken betydning praksissemestrenes PBL-forløb har for de studerendes udvikling af kompetencer og relationer – og dermed for deres employability?
  2. Hvilken rolle spiller praktik eller praksissemestrenes PBL-forløb og feedbackprocesser i forbindelse som støtte for ansvar for egen læring og det eksemplariske aspekt?

Mulighederne vil vi afdække ved at kortlægge, hvilken type organisationer og deres geografiske placering, der inddrages på praksissemesteret. Vi er opmærksomme på allerede eksisterende viden, og hvordan den registreres. Desuden vil vi på de aktuelle årgange gennemføre empiriske undersøgelser for at afdække dimittendernes karrieremønstre.

Vi vil undersøge praksissemestrenes PBL aspekter ved at foretage kvalitative undersøgelser af udvalgte feedbackformer – herunder portfolio og SUS (StudenterUdviklingsSamtaler).  Her er vi særligt interesserede i koblingen mellem uddannelse og praksis, og på hvilken måde refleksions- og evalueringsredskabet fungerer for dem i forhold til vejledningen, udviklingen af – og bevidstheden om – evnen til at overføre læringsudbyttet fra tidligere projektarbejder til en konkret praksissituation (det eksemplariske) og ansvar for egen læring (eksempelvis observationer i rollen som undervisere og vejledere samt interview med udvalgte studerende fra de fire uddannelser).

Projektet indeholder således både en eksperimenterende udviklingsdel samt en undersøgelsesdel, hvori der indgår såvel kvantitative som kvalitative elementer. Der er dog også et udviklingssigte med undersøgelsesdelen, idet vi på uddannelserne står med et voksende behov for at kunne dokumentere vores praksis omkring disse forhold.

ANSVARLIG

  • Annette Rasmussen, Institut for læring og filosofi, SAMF, anra@learning.aau.dk

ØVRIGE DELTAGERE

  • Stine Bylin Bundgaard, Institut for læring og filosofi, HUM, sbb@learning.aau.dk
  • Elisabeth Lauridsen Lolle, Institut for læring og filosofi, HUM, lolle@learning.aau.dk
  • Reimer Ivang, Institut for økonomi og ledelse, SAMF, ivang@business.aau.dk
  • Ina Drejer, Institut for økonomi og ledelse, SAMF, id@business.aau.dk
  • Margit Saltofte, Institut for læring og filosofi, HUM, margit@learning.aau.dk
  • Lars Bo Henriksen, Institut for planlægning, TECH, lbh@plan.aau.dk