Spring til indhold

PBL 2.0 - Anvendelse af IKT redskaber

BAGGRUND

Ved Institut for Byggeri & Anlæg har vi det seneste år afprøvet nye undervisningsmetoder der skal styrke PBL-modellen i form af blended learning strategier. Den didaktiske planlægning af et traditionelt kursus ved AAU er forsøgt redefineret ved implementering af IKT redskaber for at tilbyde et bredere spektrum af videnstilegnelse. Dette tilgodeser behovet fra studerende om et mere differentieret udbud af indlæringsmåder.

Vores hidtidige forsøg er foretaget på første studieår i ingeniørfagligt kursus ved Arkitektur & Design med henblik på at danne et mere solidt fundament af ingeniørfaglig viden for derved at styrke fastholdelsen af studerende. Denne indsats er publiceret som artikel ved Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift (nr. 22) og er endvidere modtaget meget positivt fra studerende. Vi søger om midler til videreudviklingen af denne reviderede PBL-praksis på Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet samt Det Tekniske Fakultet for IT og Design.

PROJEKT

Formålet med nærværende er at forbedre PBL-praksis på de tekniske, ingeniør- og naturvidenskabelige uddannelser med undervisning der i højere grad kan aktivere de studerende i problemorienteret arbejde.

Vores research har vist at IKT redskaber ikke kan udskifte den forelæsningsbaserede undervisning, de har derimod potentiale for at forbedre den. Ved konsekvent at adskille to læringsmåder, 1) fast teoretisk læring og 2) brugen af den teoretiske læring i en problembaseret kontekst, giver det den studerende et stærkere afsæt for at arbejde med abstrakt problemløsning i projektbaseret læring. Den faste teoretiske læring undervises igennem online medier, hvorved man frigiver tid til mere dialogbaserede forelæsninger der gør den studerende til en aktiv deltager i forelæsningen.

IKT redskaberne skal indgå som en simpel læringsplatform, bestående af små læringsobjekter (Reusable Learning Objects), der sammensættes efter behov for at danne et undervisningsmodul. Læringsobjekterne opbygges efter intention vha. video, lyd, billede, tekst og quizzes. Dette gøres med henblik på 1) at muliggøre genbrugen af lærings-objekterne i varierende kontekster og didaktiske strategier, samt 2) at studerende nemmere kan repetere individuelle begreber.

Visionen er at implementere IKT redskaber der optimere ressourcer i undervisningssammenhænge og baner vejen for en fremtid med digitale assistent teknologier som redskab i vidensdeling og vejledning indenfor PBL. Vores videreudvikling vil derfor fokusere på tre aspekter:

  • Konkretisere den didaktiske strategi så den kan benyttes bredt i undervisningen på flere fakulteter.
  • Forbedre den eksisterende læringplatform baseret på respons fra studerende.
  • Eksperimentere i digitalisering af vejledning vha. automatiserede digitale assistent teknologier.

Yderligere ønskes det at udvikle guidelines for god praksis og successfuld implementering af denne didaktiske strategi som inspirationskilde for fakulteternes institutter. I budgettet er der kun afsat timer til VIP. Øvrige timer og udgifter dækkes af sektionen.

ANSVARLIG

  • Rikke Holmsgaard, rp@civil.aau.dk, Institut for Byggeri & Anlæg, Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet

ØVRIGE DELTAGERE

  • Mirnes Tulic, mt@civil.aau.dk, Institut for Byggeri & Anlæg, Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet