Oversættelse af tværfaglig PBL-strategi til dannelsen af tværfaglige kompetencer
Flere kandidatuddannelser på AAU optager studerende med forskellige baggrunde. Dette kan give udfordringer i form af faglig klikedannelse (fx at hhv. AAU og ikke-AAU-bachelorer ikke danner blandede projektgrupper), eksklusion af udvalgte faggrupper og stort frafald.
Uden en målrettet indsats på disse uddannelser kan det være vanskeligt at sikre en homogen dimittendprofil, når de studerendes indgangsprofiler er forskelligartede. Dette kan også vanskeliggøre kommunikation med aftagere.
Som det ses af seneste selvevalueringsrapport kan disse udfordringer også finde på kandidatuddannelsen i Teknoantropologi. Dette har bl.a. fået studienævnet for Teknoantropologi til i selvevalueringsrapporten at foreslå at PBL-indsatsen styrkes.
Hvordan en styrket PBL-indsats kan forbedre sammenhængskræften og mindske frafald er ikke nærmere beskrevet i selvevalueringsrapporten. Dette projekt vil i forlængelse af studienævnets forslag i selvevalueringsrapporten udvikle og igangsætte initiativer, der sigter på af overkomme disse udfordringer ved at implementere og evaluere en samlet PBL-strategi for hele kandidatuddannelsen i Teknoantropologi. Teknoantropologi er en tværfaglig uddannelse og derfor vil PBL-aktiviteterne have fokus på udvikling af studerendes tværfaglige kvalifikationer.
Helt konkret vil PBL-strategien på Teknoantropologi omsættes til følgende aktiviteter og leverancer:
PROBLEMANALYSE:
- Analysere og sammenligne projektrapporter fra hhv. 2014 og 2016-optaget af teknoantropologer med henblik på at få overblik over hvordan tværfaglige kvalifikationer faktisk allerede har etableret sig på kandidatuddannelsen samt hvordan målrettede udviklingsinitiativer kan være med til at rykke denne praksis.
- Workshop: Ideudvikling (6-8 deltagere): Workshop med semesterkoordinatorer, vejledere og undervisere med fokus på hvordan de tværfaglige kompetencer styrkes.
- Interview med studerende om perspektiver på styrkelse af tværfaglige kompetencer i uddannelsen.
IDEKATALOG:
- Udvikle et idékatalog over og afprøve / evaluere udvalgte PBL-redskaber til at understøtte udviklingen af tværfaglige kvalifikationer blandt de teknoantropologistuderende.
IMPLEMENTERING OG EVALUERING:
Implementere og evaluere indsatser for styrkelse af de studerendes tværfaglige kompetencer
- Implementerings workshop hvor de involverede undervisere og vejledere bidrager og diskutere implementeringen af initiativer fra idekataloget
- Evalueringsworkshop hvor de involverede undervisere og vejledere diskutere og evaluere de implementerede initiativer.
- Studentermedhjælper til support af implementering af tiltag i undervisningen
- Interview med studerende om styrkelse af tværfaglige kompetence
FORMIDLING:
- Udgivelse af en rapport, der diskuterer og formidler hvordan dannelse og udvikling af tværfaglige videns-, færdigheds, og kompetencekvalifikationer kan realiseres vha. PBL- aktiviteter på den toårige kandidatuddannelse i Teknoantropologi
- Udgivelse af opdateret idekatalog til styrkelse af tværfaglige kompetencer gennem PBL
- Fremsætte konkrete forslag til justeringer af studieordning og semesterbeskrivelser, der ekspliciterer PBL-aktiviteterne rettet mod udvikling af tværfaglige kvalifikationer samt tilordner disse til uddannelsens forskellige semestre og moduler
Idékataloget vil blive udviklet på baggrund litteraturstudier samt idéudviklingsworkshops med kandidatuddannelsens undervisere og muligvis studerende. Heraf vil der blive udvalgt nogle aktiviteter, som efter aftale med involverede undervisere vil blive implementeret. De afprøvede initiativer vil blive evalueret ved at sammenligne to årganges projektrapporter (skrevet før og efter initiativerne er blevet igangsat) som vil blive fulgt op af interviews og workshops med studerende og undervisere.
Udviklingsprojektets resultater vil blive forankret i uddannelsen gennem udarbejdelse af forslag om hvordan de kan indføjes i studieordning, semesterbeskrivelser og andre dokumenter, som studienævnet kan vælge at implementere.
PROJEKTANSVARLIG
Tom Børsen, boersen@plan.aau.dk
PROJEKTDELTAGERE
Lone Stub Petersen