Spring til indhold

Modeller for gruppedannelse i PBL

Projektet vil afdække og undersøge forskellige modeller for gruppedannelsesprocessen på alle fakulteterne. Disse modeller strækker sig fra den meget frie proces, hvor de studerende overlades til sig selv i et rum uden indblanding fra underviserne til den meget styrede form med administrativt konstruerede grupper. Modellerne vil også varieres i forhold til i hvilken grad man kan benytte eksempelvis læringsstils- og rolletest i gruppedannelsesprocessen.

Formålet med projektet er at udvikle og fastholde et begrebsapparat om de forskellige modeller til semesterkoordinatorer og vejledere på alle uddannelser, herunder guidelines til hvilke fordele og ulemper modellerne har. Semesterkoordinatorer vil derfor lettere kunne foretage et informeret valg om hvilken procedure der vælges til gruppedannelsen, og der vil derfor ske en professionalisering af denne del af undervisningsplanlægningen, som i dag er underbelyst. Det er desuden en erfaring på mange uddannelser, at studerende på 1. år er utilfredse med at være overladt til sig selv, og dette usikkerhedsmoment kan frygtes at være medvirkende til frafaldsproblematikken.

Projektet vil fokusere på 1. og 7. semester, da der her integreres nye studerende i PBL-modellen for hvem gruppearbejde og gruppedannelse i startformat er helt nyt. På 1. semester er alle studerende nye ift. at prøve at danne større AAU projektgrupper og de er som regel unge. På 7. semester kommer der på mange uddannelser nye studerende for at studere kandidatdelen. Disse KA-studerende kommer derved ofte på semester med garvede PBL-studerende og dette giver særlige udfordringer for gruppedannelsen. Samtidig er de store PBL-grupper en ny arbejdsform for disse studerende, men de er omvendt ofte mere modne både fagligt og menneskeligt end 1. semesterstuderende. 1. og 7. semester er således vigtige og relativt komplekse ift. gruppedannelse.

Første del af udviklingsprojektet består af en kortlægning (forår 2017) af hvordan studerende, vejledere og semesterkoordinatorer foretog gruppedannelsen efteraret 2016 og deres erfaringer på de tre uddannelser. De tre  uddannelser er 1. semester på matematikuddannelsen og på Organisatorisk læring, samt 7. semester på Læring og forandringsprocesser.  Denne afdækning vil ske gennem bl.a. deltagelse i styringsgruppemøder og korte spørgeskemaer. Denne  fase indeholder også afdækning af allerede skreven litteratur om emnet, herunder tilgængelige erfaringer fra andre uddannelser. Dette vil resultere i opstilling af en række konkrete modeller for afholdelse  af gruppedannelsesprocessen.

I anden fase vil der pa de tre uddannelser blive gennemført forsøg (efterår 2017) med gruppedannelsesprocessen. Forsøgene vil blive evalueret med henblik på fordele og ulemper, specielt ift. de studerendes og undervisernes erfaring med processen, men også i  forhold  til Aalborg Universitets PBL-principper som bl.a. beskriver at samarbejde driver et problembaseret projektarbejde og de studerende har ansvar for egen læring. Progression og fagenes egenart vil blive taget med i betragtning. Evalueringen af forsøgene vil ikke kun omhandle de umiddelbare reaktioner på de forskellige modeller, men vil også indhente feedback længere inde i semestrene. Disse evalueringer vil foregå som fokusgruppeinterviews og som mindre spørgeskemaer til både studerende og semesterkoordinatorer. Vi vil løbende diskutere projektet med vores bagland i bl.a. UNESCO centret for PBL, PBL Research Unit - lnstitut for Læring og Filosofi og lnstitut for Matematiske  Fag.

PROJEKTANSVARLIG

Ole Ravn, orc@learning.aau.dk

PROJEKTDELTAGERE

Bettina Dahl Søndergaard, Lone Krogh, Stine Bylin Bundgaard og Martin Raussen