Koncept for engagerende og intensiv studiestart
- afprøves 1. semester erhvervsøkonomi/økonomi september 2017
Projektideen er at udvikle et nyt koncept for studiestart, hvor de studerende hurtigt får skabt et fagligt baseret engagement til deres PBL-studium.
Vi ønsker at skabe et alternativ til den fremherskende studiestart på AAU, hvor de studerende ofte kan have svært ved at engagere sig og få ordenligt greb om det studium de er gået igang med.
Det handler ofte mere om "fest-kompetencer" end studiekompetencer. (Som f.eks. samarbejde gennem faglige relationer, engagement og problemforståelse). Det er vores erfaring, at når vi anvender en pædagogik med stram processtyring og konkrete studierelaterede opgaver - så kan de studerende koncentrere sig om det faglige og de udvikler fagligt baserede samarbejdsrelationer.
Baggrund
Projektet tager afsæt i erfaringer med undervisning i Forskningsgruppen for Uhæmmet Vidensanvendelse ved AAU. Her har vi erfaringer med afvikling af processer der kan skabe højt engagement og gode samarbejdsrelationer i løbet af meget kort tid. Pædagogikken og læringsmodellerne, der anvendes i projektet, er udviklet i forskningsgruppen og afprøvet i mange sammenhænge, herunder pa Creative Genius Semesteret der er et tværfagligt 9. semester
Hvad tilføjer vi PBL?
- En alternativ studiestartsmodel der varer 1-2 dage.
- Et højt engagement hos de studerende
- Et hurtigt udviklet tilhørsforhold til gruppen og de øvrige medstuderende
- Gode vaner med gruppearbejde og problemformulering fra dag 1
Konceptet for engagerende og intensiv studiestart afprøves pa 1.semester erhvervsøkonoml/økonomi på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, hvor der er ca 500 studerende.
PROJEKTANSVARLIG
Søren Hansen, sh@business.aau.dk
PROJEKTDELTAGERE
Jonna Langeland Christensen og Henrik Find Fladkjær