Spring til indhold
ForsideOm AAUStrategiViden for verden – AAU strategi 2016-21PBLPBL-projekter

Indretning og organisering af seminarrum til studiearbejdspladser

Forsøg med indretning og organisering af seminarrum til studiearbejdspladser på CGS-skolen.

Gennem flere evalueringskanaler, senest AAUs Studiemiljøundersøgelse, er det blevet tydeligt , at studerendes største anke ift. deres studiearbejdsmiljø er manglen på støjdæmpede, afgrænsede, ergonomiske arbejdspladser med adgang til stømudtag til, især, gruppe-/projektarbejde . Dette ønske deles også af studerende ved Skolen for Kultur og Globale Studier .

Tiltag med inddragelse af fællesarealerne (bl.a. på Kroghstræde 3) med det formål at øge antallet af studiearbejdspladser forbedrer situationen betragteligt, men er kostbart og mødes ikke altid med stor velvilje hos andre brugere af bygningerne. Samtidig står, som konsekvens af AAUs mest brugte undervisnings-/vejledningsmodel, et meget stort antal seminarrum næsten ubenyttede i perioden fra semesterundervisningen afløses af projektskrivningsforløb (hhv. medio marts og medio oktober), til den begynder igen (hhv. primo februar og primo september).

På Skolens opfordring har to kandidatuddannelser derfor meldt sig til et pilotprojekt, som midlertidigt skal indrette to seminarrum pa Kroghstræde 3 til studiearbejdspladser, som opfylder de studerendes ønsker til sådanne i den beskrevne 'mellemperiode' - hvorefter rummene skal tilbageføres til deres funktion som undervisningslokaler.

De to kandidatuddannelser er Development and International Relations (DIR; SN for Internationale Relationer, Samf.) og Culture, Communication and Globalisation (CCG; SN for Tværkulturelle Studier, Hum.), hvis handlingsplaner udpeger denne udfordring som en prioritet. Der er nedsat en arbejdsgruppe bestående af de to SN-formænd , Koordinator for CCG samt Studielederen. I både udviklings- og implementeringsprocessen høres ved møder 9. semesters-studerende fra de to uddannelser, ligesom de inddrages i praktisk sondering.

Første tanker vedrørende indretning omhandler mulighederne for at opdele rummene i mindre, lyddæmpede 'folde' med adgang til strøm og mulighed for afsætning af materialer, evt. i aflåste skabe, samt udvikling af et system til booking med mulighed for længerevarende reservation af arbejdsplads, således at denne ikke får karakter af noget interimistisk, usikkert eller upersonligt.

Campus Service inddrages til sikring af, at brandsikkerhedskrav og evt. andre krav overholdes, samt i indkøb af inventar.

Forventningen er, at der findes semi-permanente , mobile løsninger, som tillader en hurtig (gen­)indretning af rummene, således at rummene kan udnyttes optimalt over hele semesteret, uden at studerende, undervisere eller andre oplever gener i den forbindelse .

Tidligere lignende forsøg  strandede bl.a. på bygningsbetjentenes kritik af opgavens omfang, så til dette forsøg anvendes studentermedhjælp til den fysiske flytning af inventar og inddeling af rum.

De nye arbejdspladser forventes annonceret til brug medio februar 2017 med ibrugtagning d. 15. marts 2017 for DIRs og CCGs 8. semester-projektgrupper.

PROJEKTANSVARLIG

Martin B. Jørgensen, martinjo@cgs.aau.dk

PROJEKTDELTAGERE

Julia Z. Klausen, Steen Fryba Christensen og Robert C. Thomsen