Håndtering af demotiverede gruppemedlemmer
- inspirationsmateriale for grupper, (studie)vejledere og semesterkoordinatorer på 1. studieår
BAGGRUND OG PROBLEMSTILLING
Et af de områder, som udfordrer grupperne mest det første studieår, er demotiverede gruppemedlemmer. Det suger energi ud af gruppesamarbejdet, og ofte går der lang tid inden gruppen tager action på det. Det har konsekvenser; ikke bare for de demotiverede studerende, der er i fare for at falde fra; men også for de øvrige gruppemedlemmer og projektet som sådan.
Fra procesanalyser, projekteksamener og som PBL kursusholdere har vi den erfaring, at den lange reaktionstid og det store ressourceforbrug hænger sammen med at gruppens medlemmer ofte er rådvilde overfor at 'blande sig' i hinandens engagement. Fra forskningen ved vi at en velfungerende gruppe er helt afhængig af en fælles opretholdelse af gruppens malorientering og grænser, således at brud pa engagement, aftaleoverholdelse osv. ikke underminerer det fælles mål. Vi ved imidlertid også, at det kan være sårbart, konfliktfyldt og nyt for de studerende, at skulle tage ansvar pa denne måde.
Der er generelt en mangelfuld støtte at hente hos vejledere og andre vedrørende dette emne. Enten sætter vejledere ikke emnet pa dagsordenen eller også bliver de ikke involveret i den del af gruppens 'liv', fx af frygt for at 'sælge' en medstuderende ud. Semesterkoordinatorer involveres sjældent, hverken i den enkelte gruppe eller ift. vejlederkorpset, førend gruppen er i fare for at sprænges. Undervisningsmæssigt er den støtte grupperne far af begrænset omfang ligesom studievejledningen savner konkrete værktøjer.
Dette udviklingsprojekt har til formål at gå ind i problemstillingen og på den baggrund udarbejde noget inspirationsmateriale, der kan gøre en forskel for gruppen, vejlederne og semesterkoordinatorerne samt sikre nogle kanaler ad hvilke dette materiale kan nå sit publikum.
lndsamling af data og afprøvning af koncept sker på 3 studieretninger: 'KMB' pa ENGINEERING, Teknoantropologi på TECH og Psykologi på HUM.
FASER OG METODER
Udviklingsprojektet består af 2 faser, som beskrives i det følgende:
Forårssemesteret 2017: lndsamling af data samt opstilling af koncept
Målet i forårssemesteret er at udarbejde og kvalitetsteste et samlet inspirationsmateriale for grupper, vejledere, studievejledere og semesterkoordinatorer.
Februar - Marts: lndsamling af viden vedr. problemstillinger og best practice på forskningsområdet samt udarbejdelse af pilotkoncept. Fortrinsvis udarbejdelse af eksemplariske casebeskrivelser for både grupper og vejledere. Studievejledning involveres.
April - Maj: Udførelse af fokusgruppe interviews med 2 grupper og deres hovedvejleder samt semesterkoordinator på hver af de 3 studieretninger. Målet er at debattere problemstillingen og fa feedback pa de opstillede casebeskrivelser. De 6 grupper interviewes hver for sig, mens hovedvejledere og semesterkoordinatorer interviewes sammen pa hver studieretning.
Juni - August: Udarbejdelse af endeligt inspirationsmateriale primært i form af eksemplariske casebeskrivelser, der skal lægge op til diskussion.
Efterårssemesteret 2017: Afprøvning af koncept pa 3 udvalgte studieretninger
Målet i efterårssemesteret er at lade 1. semester inkl. grupper og vejlederkorps samt studievejledningen afpøve konceptet samt at evaluere erfaringerne.
September - November. 1.semester afprøver inspirationsmaterialet på alle 3 studieretninger. Materialet indgar i PBL undervisningen og som en del af vejlederkorpsets semesterforberedelse. Studievejledningen anvender materialet.
Oktober - December: Dataindsamling til evaluering via spørgeskema samt 1-2 interviews med 2-3 grupper og vejledere samt semesterkoordinator på hver studieretning. Interview af studievejledning.
Januar: Evaluering
PROJEKTANSVARLIG
Pia Bøgelund, pb@plan.aau.dk
PROJEKTDELTAGERE
Bente Nørgaard, Casper Feilberg, Charlotte Rohde, Kim Lambertsen og Lars Botin