Flipped PBL curriculum
Projektets mål er at designe og afprøve en række PBL-praksisser, som radikalt omtænker relationerne mellem kurser og projektarbejde, samt integrerer nye IKT-kompetencer ind i uddannelserne. Den stigende tilgængelighed af åbne læringsressourcer, der spænder fra enkelte videoer til hele online kurser, fremprovokerer nogle fundamentale spørgsmål for den måde vi tilrettelægger kurser og projektarbejde. I flere år har man arbejdet med begrebet “flipped classroom” og for nyligt begyndte begrebet “flipped curriculum” at blive anvendt. I et flipped curriculum kunne man forestille sig semestre eller moduler, hvor der ikke blev udbudt kurser, men studerende og undervisere kunne tilgå relevante kurser og materialer online; hvor det var de formulerede problemer, der var bestemmende for kursus og materialevalg. Tiden og aktiviteterne mellem studerende og lokale undervisere kunne i stedet organiseres som workshops, diskussionsgrupper, peer-learning, kritik, seminarer m.m. Projektet kan dels ses som en tilbagevenden til det problemorienterede gruppearbejdes rødder, men en verden, hvor online- kurser, ressourcer og materialer er tilgængelige på en helt anden skala, og hvor det er vigtigt for fremtidens kandidater at erhverve sig de relevante digitale kompetencer til at kunne samarbejde og lære online.
Projektet bliver realiseret gennem et redesign af en række undervisningscases, hvor PBL læringsdesignet fundamentalt omtænkes - både pædagogisk og ressourcemæssigt - og bidrager til at skabe en næste generation af PBL læringsprincipper. Dette er en tre-leddet proces, der vil bestå i udvikling af nyt læringsdesign, implementering af det nye design, samt evaluering. Gruppen vil mødes og udveksle ideer til de forskellige læringsdesign, samt udvikle fælles evalueringsmetoder. Dette arbejde forestås af Anette Kolmos.
Casene er kort beskrevet nedenfor, men er udfoldet i “Bilag 1: Cases”.
CASE 1: KOMMUNIKATION OG DIGITALE MEDIER, BA, 5. SEMESTER (THOMAS RYBERG, ULLA KONNERUP, LONE DIRCKINCK-HOLMFELD)
Modul 1, 5. Semester på uddannelsen Kommunikation og Digitale medier er rammesat til 6 uger, 10 ECTS med det overordnede tema "Kommunikationsdesign: læring, netværk og organisation". Semestret har 70-80 studerende. Modulet afsluttes med mundtlig eksamen på baggrund af projektrapport.
CASE 2: ELEKTRONISKE SYSTEMER, BSC, 1. SEMESTER (JENS MYRUP)
På elektroniske systemer tages der udgangspunkt i 1. semester af kandidatuddannelsen “Networks and Distributed Systems”. Semestret er i dag traditionelt opbygget med 15 ECTS projekt og 3x5 ECTS kursusblokke, men i forbindelse med forsøget integreres projektet og den kursusblok, der er fagligt tættest på projektenheden. Casen omfatter således 20 ECTS.
CASE 3: ARKITEKTUR & DESIGN, BSC, 4. SEMESTER, ARKITEKTUR/URBAN DESIGN (NICOLAI STEINØ)
Semesterforløbet i arkitektur/urban har ca. 80 studerende og udfoldes gennem (a) et projektmodul (15 ECTS), (b) et kursusmodul i parametrisk design (5 ECTS), (c) et kursusmodul i teori, samfund og arkitektur (5 ECTS), samt (d) et kursusmodul i urbane teknologier (5 ECTS). Et kursusmodul (b) indeholder en matematikdel (50%) der er fælles med et kursusmodul for et parallelt BSc4-forløb i industrielt design.
CASE 4: MULTIFUNKTIONEL IT VIDEN, BSC HA 2. SEMESTER, 5 ECTS (HENRIK FIND FLADKÆR, KATHRIN OTREL-CASS)
Semesterforløbet omfatter ca. 330 ordinære HA og meritstuderende, samt ca. 110 internationale HA og meritstuderende. I første omgang vil fokus være på de danske studerende. It omfatter pt. 5 ECTS, som integreres med to yderligere 5 ECTS fag - Videnskabelig metode og grundlæggende erhvervsøkonomi - der sammen udprøves i et 5 ECTS projekt.
PROJEKTANSVARLIG
Thomas Ryberg, ryberg@hum.aau.dk
PROJEKTDELTAGERE
Nikolai Steinø, Jens Myrup, Henrik Find Fladkjær, Anette Kolmos og Kathrin Otrel-Cass