Spring til indhold

Fælles annotering som læringsressource i PBL

Projektet vil undersøge studerendes brug af kollektive annoteringsværktøjer (såsom hypothes.is) til at annotere tekster, dele annoteringer og til at indgå i dialog om teksters indhold undervejs og efter læsningen. Den individuelle og kollektive annotering skal støtte de studerendes fordybelses- og selvstændighedsproces (AAU Strategi, side 15). Ved at skabe en platform for refleksioner og diskussioner, der tydeliggør andres læsninger af teksten og forståelser af den faglige sag, kan den enkelte studerende blive inspireret til og udfordret til at danne sin egen holdning på et dialogisk og multiperspektivisk grundlag.

BAGGRUND

Læring gennem samarbejde, peer-kritik og diskussion er et centralt princip for AAU-PBL, hvilket hovedsageligt kommer til udtryk i de studerendes problembaserede projekter. Gennem de senere år er interessen for at anvende PBL i forbindelse med undervisning og kursusaktiviteter dog intensiveret. I dette projekt vil vi forsøge at implementere princippet om samarbejde i de studerendes læseproces. Læsning er som udgangspunkt en individuel aktivitet, hvor de  studerende sjældent får kontakt med eller støtte fra medstuderende og undervisere/vejledere i løbet af læseprocessen. Dette virker paradoksalt, når man tænker på, at studerende samarbejder i relation til mange af de andre opgaver forbundet med projektarbejdet. Nyere teknologier gør det nu muligt at lave noter, skrive kommentarer og spørgsmål til en tekst i fællesskab og skrive svar til andres kommentarer. Der findes dog minimal erfaring med at designe læringsaktiviteter med fokus på fælles læsning og annotering.

FORSKNINGSSPØRGSMÅL

Projektet vil undersøge følgende forskningsspørgsmål:

  • Hvordan kan fælles annotering (i grupper og på hold) give indblik i de studerendes læsning?
  • Hvordan bidrager fælles annotering til den/de studerendes individuelle/selvstyrede annotering?
  • Hvordan etableres en dialog omkring tekster/pensum mellem studerende (og undervisere)?

Førstnævnte har til mål at opnå indsigt i de studerendes læsning af tekster; hvilke spørgsmål stilles, hvordan kommenterer de studerende, og hvordan tolker de teksterne? Et fokuspunkt for denne del kunne være undervisernes aktive brug/anvendelse af de studerendes annoteringer i forbindelse med undervisning, holdundervisning og/eller vejledning. Med det andet spørgsmål har vi til hensigt at undersøge, hvad den enkelte studerende får ud af at se medstuderendes (og underviseres) annoteringer direkte i tekster? Et andet fokus i denne sammenhæng er, hvorvidt den fælles annotering bidrager til identifikation og formulering af problemer og vigtige faglige diskussioner. Fokus for det tredje spørgsmål er, hvordan læringsprocesser og -materialer skal designes med henblik på at facilitere dialogen omkring tekster mellem studerende (og undervisere) og dermed styrke det faglige udbytte.

METODE

Projektet vil foretage analyser af de studerendes kommentarer og eventuelle diskussioner i teksterne online og under face-to-face møder. Disse suppleres med kvalitative interviews med henblik på at undersøge de studerendes erfaringer med fælles annotering. Underviserne indgår i læseaktiviteter som observatører eller deltagende observatører.

UNDERSØGELSER

Projektet består af undersøgelser af de studerendes (og undervisernes) brug af fælles annoteringsværktøjer på henholdsvis Kommunikation og Digitale Medier og Psykologi. Det indebærer deltagelse i de studerendes annoteringer og høst af data fra værktøjerne. Derudover foretages en række interviews med studerende (og evt. undervisere). 

PROJEKTANSVARLIG

Jacob Davidsen, jdavidsen@hum.aau.dk

PROJEKTDELTAGERE

Casper Feilberg og Mia Thyrre Sørensen