EPIC — Udvikling af Employability-pakke med PBL I Centrum
Employability er et af de nye centrale målepunkter på uddannelsessiden. Mange uddannelser på MU er kendetegnet ved et tæt samarbejde med aftagere, men der ser ud til at være et stort potentiale for at indtænke employability-indsatsen i MUs PBL-model. Dette projekt vil udvikle og teste nye veje til en employability-indsats i kandidatuddannelser ved at udvikle, teste og evaluere en konkret model; EPIC-pakken. I Danmark besættes mange stillinger gennem netværk af fagfolk, der kender hinanden. Samspillet mellem arbejdsgivere og studerende er afgørende, og her kan MU-folk bygge bro mellem efterspørgsel (aftagere) og udbud (studerende) gennem nye, integrerede aktiviteter i MUs PBL-modeller. Derved øges kontaktfladen og dermed sandsynligheden for et job lige efter dimission. Fra første færd skal studerende møde ønsker og udfordringer hos virkelighedens aftagere. Samtidig skal aftagerne i løbet af kandidatperioden have mulighed for at kende dels grupper med relevant projektfokus, men også de individuelle studerende og deres specifikke kompetencer. Begge parter kan undervejs i uddannelsesforløbet få anbefalinger og indsigter fra den anden side, som skal reflekteres i en portfolio og skabe tilpasninger hos både studerende og aftagere, der i sidste ende øger sandsynligheden for et hurtigt match. Målet er at fortsætte stigningen i andelen af studerende fra Environmental Management and Sustainability Science, der har job, før de dimitterer - i juni 2017 var det: 11 %. (Det forventes at også at beskæftigelsesgraden mellem 4.-7. kvartal vil blive påvirket, men dén måling vi jo først kunne foretages langt senere — efter projektet).
EPIC-pakken indeholder delelementer, der alle rækker ud over de formelle krav i studieordningen, og som delvist er testet enkeltvis på forskellige studieretninger både på MU og andre steder. Det nye i EPIC er graden af employability-indtænken, systematikken, ansvarstagen og omfanget af kontakt og dermed graden af kendskab til hinanden. EPIC vil blive afprøvet på Environmental Management and Sustainability Science (EMSS) i fuld skala indtil november 2018, hvor den evalueres ved at benytte Survey Exact og fokusgrupper til at spørge studerende og aftagere om effekten. Blandt de involverede VIPere er der tidligere gjort indledende erfaringer med element 2, 3, 5, 6, 8, 9, 12 og 13 — men ikke på de samme årgang og ikke så systematisk — desuden er employability-effekten aldrig opgjort. EPICs foreløbigt 13 elementer fordeles gennem hele kandidatperioden med bred involvering:
1. Forberedelse: Udarbejdelse af et aftagerkatalog ud fra alumne, Linkedln og øvrige netværk samt udarbejdelse et årshjul med datoer for aktiviteter åbne for aftagere (TAP, SM, VIP)
2. En projektcafé i løbet af første studiemåned, hvor virksomheder og offentlige organisationer præsenterer de studerende for aktuelle problemstillinger, som de gerne så, at de studerende arbejder med (VIP, TAP)
3. Udvikling af nye personaer, der kan hjælpe studerende til styre deres egen profildannelse (skarphed, bredde, emnevalg) (VIP, TAP)
4. Katalog over studierelevante stillingsopslag til at inspirere studerende (SM, AFT, IDA)
5. 2 individuelle mentorsamtaler med semesterkoordinatorer i løbet af kandidafforløbet med fokus på profilskabelse gennem bevidste valg og toninger i studenterprojekter. Forud for hver samtale fremsender hver studerende sin 1-2 sides portfolio (VIP, S)
6. Åbent hjemkomst-seminar efter 3. semester, hvor også virksomheder og andre organisationer inviteres som tilhørere til præsentationer af de projekter (VIP, TAP, SM, S)
7. “Karrieredag”, hvor flere potentielle aftagere inviteres til at åbne “boder” — i modsætning til DSEmessen er der taler om fagpersoner, der har uddannelsesspecifikke interesser (TAP, VIP, IDA,PEAS, SM, S)
8. Udstilling af postere, hvor afgangsprojekter udstilles (arrangeres i samarbejde med IDA og studenternes egen forening, PEAS (TAP, SM, AFT, 5). Posterne kan sandsynligvis udstilles ved Aalborg Bæredygtighedsfestival.
9. Åbent “pre-defence” i juni, hvor afgangsstuderende forklarer, hvad deres projekt handlede om (6 min, hver) + OJA — og dermed dels får afprøvet oplægget inden eksamen og måske får nyttig feed-back (VIP, IDA, AFr, TAP) 10. Pury/panel af aftagere udpeger de bedste postere og bringer argumenter, som også skærper de andres viden (AFT, S)
11. 1 mentorsamtale med eksterne censorer efter endt eksamen mhp. anbefalinger vedrørende jobsøgning (AFT, S)
12. 1-2 ekskursioner pr. semester til aftagervirksomheder inden for fagområdet i lokalområdet (VIP, AF)
13. 2 gæsteforelæsere fra industri, myndigheder og civilsamfund pr. semester (VIP, AFT)
Forkortelserne er: uddannelsesprogramkoordinator (VIP), semesterkoordinatorerne (VIP), studiesekretær (TAP), studentermedhjælp (SM), studenterforening (PEAS), fagforening (IDA) og naturligvis aftagere (AFT). På små studier som EMSS spiller studiesekretæren en helt central rolle, og en ansat studentermedhjælp står for en studie-specifik Facebook-side opdateret som et udstillingsvindue for både aftagere og potentielle ansøgere samt som identitetsskabende omdrejningspunkt.
ANSVARLIG
- Henrik Riisgaard, henrik@plan.aau.dk, Institut for planlægning, TECH
ØVRIGE DELTAGERE
Alle 4 semesterkoordinatorer for uddannelsen er med :
- Studielektor Henrik Riisgaard, henrik@plan.aau.dk, Sustainability, Innovation and Policy, Plan, TECH
- Professor Lone Køtnøv, lonek@plan.aau.dk, Det Danske Center for Mitjøvurdering, PLAN, TECH
- Professor Arne Remmen, ar@plan.aau.dk, Sustainability, Innovation and Policy, Plan, TECH
- Lektor Ivar Lyhne, lyhne@plan.aau.dk, Det Danske Center for Miljøvurdering, PLAN, TECH
- Line Vittrup Jakobsen, line@plan.aau.dk, Studiesekretær, PLAN
- Hanne Mathiesen, hmathi13@student.aau.dk, Studentermedhjælp, PLAN