Spring til indhold

Dannelsesworkshop og dannelsesfortællinger

Kunsten at motivere studerende, berede studievejen og bevidstgøre faglig udvikling.

”AAU's principper for problem- og projektbaseret læring (PBL) er et grundlæggende dannelsesprincip, der giver mulighed for fordybelse, selvstændighed og faglig udvikling. PBL baserer sig på en høj faglighed og er hos os midlet til at nå det højeste akademiske niveau.”

AAU Strategiens mest centrale formulering af universitets uddannelsesfilosofi fremhæver PBL som det ’grundlæggende dannelsesprincip’ (s.:15). Men hvad skal man forstå ved et dannelsesprincip? Og hvordan er PBL et dannelsesprincip på tværs af universitetets forskellige uddannelser? Det skal dette udviklingsprojekt udforske.

PBL er et dannelsesprincip, der sætter den gryende faglige identitet, uddannelsesudbyttet og læreprocesserne i centrum. Men det skal synliggøres mere, og det skal gøres mere nærværende for de studerende i deres studiehverdag. Dette udviklingsprojekt skal udvikle et dannelsesworkshop-koncept og formidle dannelsesfortællinger til studerende ved starten på 1. og semester, på tværs af psykologi, sociologi og KMB ingeniør-studierne. Hypotesen er, at en øget synliggørelse af dannelsesprincippets konkrete betydninger vha. dannelsesworkshop og dannelsesfortællinger vil:

  • øge de studerendes motivation og oplevelse af mening mht. studieforløbet,
  • forberede dem på de omvæltende dannelsesprocesser de snart vil befinde sig i,
  • bevidstgøre/begrebsliggøre den studerendes faglige udvikling og de opnåede/opnåelige professionsspecifikke kompetencer samt PBL kompetencerne.

Dannelse er et afgørende aspekt ved enhver akademisk og videnskabelig uddannelse. Ingen reel universitetsuddannelse uden dannelse!

Hvor formel uddannelse angår planlagte forløb og studerendes tilegnelse af på forhånd identificerede kompetencer, angår dannelse en åben, vedvarende og ikke-formålsbestemt udviklingsproces, der sigter mod overskridende dannelsesidealer såsom ’fordybelse’ og ’selvstændighed’. Dannelse udgør et modbegreb til uddannelsesdiskurser, der reducerer udbyttet af et universitetsstudie til blot at være erhvervskompetencer eller eksamens-gennemførsel.

’Fordybelse’ handler derimod om at blive grebet af sagen, om ikke at kunne lægge teksten væk, eller slippe tastaturet eller forsøgsopstillingen, pga. et selvfortabende engagement, som ikke har noget andet formål (såsom eksamen) end at nære ens nysgerrighed og ’faglige udvikling’. PBL er et dannelsesprincip, fordi den sætter den faglige fordybelse i centrum, med øje for de kollektive og pædagogiske læreprocesser, men uden at reducere processen til målorientering alene. Dannelsesprocesser understøtter mao. den studerendes tilegnelse af de mest betydningsfulde træk ved en professionsfaglighed som ingeniør, sociolog eller psykolog. Dannelsesprocesser kan imidlertid ikke skemalægges eller initieres instrumentelt. Som uddannelsesinstitution kan vi kun lægge tingene til rette, for at de kan opstå hos de studerende ved siden af de formelle uddannelsesaktiviteter.

Derfor skal de studerendes individuelle og kollektive betydning for og ansvar for dannelsesprocesserne synliggøres mere.

Dannelsesworkshops skal anspore til dannelses-diskussioner studieforløbet igennem. En dannelsesworkshop indledes med oplæg, der formidler begreber til at beskrive og diskutere disse forhold, herunder formidling af studiets dannelsesidealer samt udmøntning af PBL-princippet. Men oplægget er blot en invitation til, at de studerende danner deres egen mening ved at diskutere med og mod oplægget (dannelsesideal: selvstændighed). Dannelsesdiskussionerne struktureres af dannelsesfortællinger og diskussionsspørgsmål.

Dannelsesfortællinger er studiespecifikke og eksemplariske casebeskrivelser af udvalgte studerendes favntag med og tilegnelse af centrale træk ved en professionsfaglighed, og disse træks betydning i praksis i job efter studiet. Dannelsesfortællingerne udvikles igennem interviewforskning af bachelorstuderende samt færdiguddannede kandidater.

Dannelsesfortællinger synliggør de væsentlige og uomgængelig spørgsmål, som et universitetsstudie rejser.

PROJEKTANSVARLIG

Casper Feilberg, feilberg@hum.aau.dk

PROJEKTDELTAGERE

Inger Glavind Bo, Annette Quinto Romani & Line Søberg Bjerre.