Spring til indhold

Masterplan for PBL Digital 2024-2026

I perioden 2024-2026 igangsættes en række indsatser for at styrke digitalt understøttet PBL på uddannelsesområdet. Indsatserne udspringer af en omfattende undersøgelse af digitalisering på uddannelsesområdet på AAU, hvor undervisere og studerende har peget på udfordringer og behov. Indsatserne går især på et teknisk og organisatorisk løft af AAU’s læringsunderstøttende systemer.

Indsatserne er samlet i en digitaliserings-masterplan for uddannelsesområdet i årene 2024-2026, og er udarbejdet med inddragelse af den øverste uddannelsesledelse og studieledere på tværs af AAU og vedtaget af AAU’s Digitaliseringsudvalg.

Masterplan for PBL Digital 2024 - 2026

Mission

PÅ AAU ØGER VI POTENTIALET FOR LÆRING VED AT UDVIKLE OG INTEGRERE DET DIGITALE I VORES UDDANNELSER. VI FORHOLDER OS KRITISK NYSGERRIGT TIL TEKNOLOGI INDENFOR ALLE UDDANNELSER.

Masterplan for PBL Digital 2024 - 2026

Mission

PÅ AAU ØGER VI POTENTIALET FOR LÆRING VED AT UDVIKLE OG INTEGRERE DET DIGITALE I VORES UDDANNELSER. VI FORHOLDER OS KRITISK NYSGERRIGT TIL TEKNOLOGI INDENFOR ALLE UDDANNELSER.

Vision og Temaer

  1. 1

    DIGITALT KOMPETENT LEDELSE

    Vi vil træffe de nødvendige strategiske valg og tænke digital læring ind i alle aspekter af vores uddannelser.

  2. 2

    GODE DIGITALE LÆRINGSMILJØER

    Vi vil støtte og inspirere vores undervisere, og vi vil styrke vores digitale læringsmiljøer for alle vores studerende.

  3. 3

    ET SOLIDT FUNDAMENT

    Vi vil støbe et solidt fundament af sammenhængende og intuitive systemer.

  4. 4

    AI I UDDANNELSE

    Modnes i 2025

Masterplan for PBL Digital

Indsatser i 2025

Indsatser i tema 1

Digitalt kompetent ledelse
Valg af basispakke
Der udvælges centrale systemer, der kan dække studerendes og underviseres grundlæggende behov for digital understøttelse af studieaktiviteter, og som er fælles for alle uddannelsesmiljøer på AAU.


Uddannelsesforløb for AAU's studieledelse
Fælles uddannelsesforløb for uddannelsesledere om samspillet mellem teknologier, organisatorisk læring og pædagogisk udvikling på AAU. 

Opfølgning på digitale læringsmål i AAU's studieordninger
AAU's uddannelsesledelse drøfter og vurderer løbende implementeringsgraden af de digitale læringsmål, således fagmiljøerne aktivt tager stilling til, hvad digitalisering betyder for uddannelserne i dag og i fremtiden.

Indsatser i tema 2

Gode digitale læringsmiljøer
Hjælp til basispakken
Etablering af én indgang til hjælp til basispakken for at optimere teknisk og it-didaktisk hjælp og støtte.
Understøtte anvendelsen af AAU's basispakke
Undervisere og studiesekretærer bliver introduceret til god praksis i AAU’s centrale digitale redskaber.
Overblik over systemlandskabet
Der udarbejdes et overblik over AAU's systemer. Overblikket skal omfatte systemerne i basispakken samt systemer til fagligt rettede studieaktiviteter.
Kompetenceudviklingforløb for AAU's undervisere
Systematisk kompetenceudvikling af AAU’s undervisere mhp. at løfte niveauet for digital læring i hele organisationen.

Indsatser i tema 3

Et solidt fundament
Styring og koordinering af basispakken
Etablering af governance for basispakken der sikrer løbende teknisk og organisatorisk udvikling, drift og vedligehold.
Teknisk udvikling af basispakken
Basispakken udvikles teknisk på baggrund af kravsspecifikation.
Integration mellem systemer i basispakken
Der skabes velfungerende integrationer mellem systemer i basispakken for ordinære uddannelser samt for EVU-området.
Udfasningsplan
Udfasningsplan for systemer der ikke tilbyde fra centralt hold.

Indsatser i tema 4

AI i uddannelse
Piloter: AI på uddannelsesområdet
PBL Digital understøtter lokale pilotprojekter som eksperimenterer med AI til uddannelse.
AI-LAB
AI-LAB er et nyt GPU cluster til studerende og undervisere, så de kan arbejde med træning og finetuning af modeller.
Læs mere om AI-LAB her
Teknisk understøttelse af AI til uddannelse
PBL Digital prioriterer teknisk understøttelse af AI til uddannelse