IT-sikkerhed handler om mennesker
Marie læser Cyber- og Computerteknologi. Her fortæller hun om uddannelsen, studielivet og studiejob.
IT-sikkerhed handler om mennesker
Marie læser Cyber- og Computerteknologi. Her fortæller hun om uddannelsen, studielivet og studiejob.
Uddannelsesvalget
”Min beslutning om at forfølge denne uddannelse stammer fra en dyb interesse for datasikkerhed. Jeg er udlært retsassistent, så jeg har en solid baggrund indenfor juridisk proces. Min uddannelse er derfor valgt 100% ud fra interesse. Samtidig giver det mening på et arbejdsmarked, der efterspørger stadigt flere IT-kompetencer og har behov for øget sikkerhed i systemer.
Jeg valgte AAU primært på grund af gruppearbejdet og hands-on læring.
Før jeg startede, var jeg spændt på, om der var plads til mig på uddannelsen. Men selvom jeg er kvinde, og jeg er en smule ældre end nogle af de andre og allerede havde en karriere bag mig, har jeg kun oplevet at der er plads til mig. Jeg var måske lidt farvet af mine egne fordomme om en IT-studerende, men på årgangen er vi meget forskellige. Jeg føler at der er plads til os alle og vores individuelle interesser og ambitioner.”
Fordi uddannelsen ikke kræver forudgående programmeringserfaring, er uddannelsen tilgængeligt for alle, der ønsker at styrke deres generelle teknologiforståelse.
IT-sikkerhed handler om mennesker
”Ved siden af studiet arbejder jeg hos Dansk Stalkingcenter, en nonprofitorganisation for stalkingbekæmpelse.
Digital stalking er et voksende problem. Man kan stalke på mange måder, fx via apps og geodata, der viser ens lokation. Mit arbejde består primært i IT-rådgivning til personer, der er udsat for digital stalking eller digital chikane. Jeg hjælper med at sikre de udsattes enheder, fx mobiltelefoner. Jeg lytter til deres oplevelser og forsøger at spore mig ind på hvordan en eventuel udøver finder vej til den udsattes data. Derudover hjælper jeg med at sikre digitale fodspor til en efterforskning eller retssag.
Jeg synes det er fedt at være lidt ’detektiv’. Jeg lytter til et problem, løser et problem og hjælper mennesker. Jeg er med til at give dem trygheden tilbage, når vi har sikret dem digitalt.
Det er virkelig med til at udvikle mig personligt.
I min optik handler IT-sikkerhed i høj grad om mennesker. Selvfølgelig handler IT-sikkerhed også om teknik, men mennesker er helt centralt.
Derfor er jeg vild med mit arbejde.”
Karrieredrømme
”Jeg har fundet ud af, at jeg er dygtig til at oversætte mellem jura og tech. To verdener, hvor sproget kan være meget nørdet og teknisk. Her kan jeg stille de rigtige spørgsmål og forklare tingene. Det er svære sprog og man skal kende den fulde lingo. Men kan man stille de rigtige spørgsmål eller visualisere det, så kan andre faggrupper kan være med og dermed tillade at flere faggrupper kan arbejde på tværs.
Jeg har mange drømme for fremtiden, og tiden vil vise, hvor jeg lander. Det kunne være fedt at arbejde med digitale frihedsrettigheder og beskyttelse af persondata indenfor forsvaret eller strafferetten. Jeg drømmer om at kunne hjælpe mennesker og være med til at gøre en forskel. Og det kan man på mange måder. Derfor har jeg valgt af studere Cyber- og Computerteknologi. Fordi det er en uddannelse, der åbner op for så mange muligheder.”
Tæt samarbejde med underviserne
”På alle årgange har vi en semesterkoordinator, der fungerer lidt som en slags ’klasselærer’. En person, vi kan gå til, hvis vi oplever udfordringer med en underviser eller en eksamen. Koordinatoren er også den person der evaluerer fagene med os, for at gøre undervisningen bedre.
Vores koordinator er fantastisk. Vi bliver virkelig hørt, vi bliver hjulpet videre, og vi bliver hjulpet til at få løst vores tvivl. Det er rigtig fedt.
Vi bliver som studerende bedt om at stille ’de dumme spørgsmål’. Nogle gange kan man tøve lidt med det, men underviserne vil faktisk gerne have, at vi stiller de spørgsmål, vi tumler med. Det er fedt, at vi bliver opfordret til det, og min oplevelser er at de fleste på holdet får gavn af de spørgsmål vi stiller i undervisningen.”