Software som en slags puslespil
Jakob læser Software. Her fortæller han om uddannelsen, studielivet og samarbejdet med undervisere.
Software som en slags puslespil
Jakob læser Software. Her fortæller han om uddannelsen, studielivet og samarbejdet med undervisere.
Uddannelsesvalget – interesse i gjorde udslaget
”Jeg har været interesseret i computere siden min barndom. Min fascination kommer bl.a. fra Minecraft og dets redstone og commandblock system, som jeg legede meget med da jeg var mindre.
I gymnasiet tog jeg et valgfag inden for programmering, som var min første rigtige introduktion til dette. Jeg har valgt uddannelse ud fra min interesse.”
Hvad handler uddannelsen om?
”På Software lærer vi at lave de styresystemer, programmer og apps, som mennesker bruger hver eneste dag. Det kan være din browser, dit Windows styresystem eller en app til din mobiltelefon. Alt det, der overhovedet gør, at vi kan bruge teknologi som computer, Ipad eller mobiltelefon hver eneste dag.
Som software-udviklere er det egentlig vores job, at man ikke behøver tænke over, hvordan teknologien virker – det virker bare. Og hvis det virker uden fejl, så det er god software, der ligger bag.”
Samarbejde med Blue City gennem studieprojekt
”På uddannelsen har vi lavet mange fede studieprojekter. Vi laver projekt hvert semester.
På 3. semester lavede arbejdede min gruppe og jeg sammen med Blue City, der sælger og reparerer brugt elektronik. De teknikere, der reparerede telefoner, savnede et bedre overblik over deres reservedele. Min gruppe og jeg lavede derfor en prototype på et system, der gav dem overblik over reservedelene. Fx hvilke reservedele havde de på lager, og hvilke reservedele hørte til hvilken slags telefon. Systemet kunne også bestille noget hjem, hvis det manglede på lageret.
Under projektet brugte vi lang tid på at tale med virksomheden, undersøge deres behov og derefter udvikle prototypen ud fra den information. Det var virkelig spændende."
Karrieredrømme
”Jeg vil gerne bygge noget. Programmere noget. Opbygge og udvikle store systemer. Det drager mig meget. Logikken i alt det, der ligger bag en teknologi, som fungerer.
Jeg ser det som en slags ’puslespil’. Man starter tit med noget, der kan være meget uoverskueligt. Men når man arbejder med det, får man det til at give mening. Man vil slå hovedet imod en mur mange gange undervejs. Men man bliver ved med at prøve, og så finder man løsninger. Man får det til at fungere. Og det er meget tilfredsstillende.
Når man læser Software, arbejder man tit sådan, at man ikke ved alt fra starten. Men når man arbejder sig ind i en opgave, så begynder det at give mening.
Når jeg er færdig med uddannelsen, regner jeg med at fortsætte i mit nuværende studiejob hos Jorato – men på fuld tid. Her arbejder jeg med at lave software til boligudlejningsfirmaer for at strømline deres arbejdsopgaver.
Samarbejde med underviserne på uddannelsen
”Underviserne på uddannelsen hjælper os med opgaverne. De har en fed tilgang – mange siger ’stil mig en masse spørgsmål!’ Og så bliver vi klogere sammen. De er meget inkluderende.
En af mine undervisere hjalp mig faktisk til at få et studiejob, så nu er jeg også hjælpelærer på 1. semester. Underviseren rakte ud til mig og spurgte, om jeg havde lyst. Jeg hjælper de nye studerende med at lære at kode.”.
Studiemiljø og fællesskab
”Uddannelsen har et fedt studiemiljø. Vi har fester, filmaftener, julefrokost, påskefrokost osv. kun for Software.
Og så er der gruppearbejdet. Alle projekter foregår i grupper. Nogle gange kan de være svært i starten. Man kan komme til at tænke; ’jeg kan bare gøre det selv’. Men jeg er blevet glad for det, og jeg kan se nu, at man får ikke samme ideer alene. I gruppen bouncer vi ideer mellem hinanden. Vi motiverer hinanden. Det kan jeg godt lide.”