Spring til indhold

Ønsker du at klage over en afgørelse?

Har du fået en afgørelse (fx afslag på optagelse, genindskrivning, ansøgning om dispensation eller lignende), har du mulighed for at klage over retslige forhold. Det vil sige, at du har mulighed for at klage over, hvis du mener, at Optagelseskontoret ikke har fulgt reglerne for vurdering på området. Det kan fx være manglende begrundelse for afslag, forkert hjemmelsgrundlag eller manglende partshøring.

Du kan ikke klage over faglige vurderinger og vores skøn, men du kan klage over, hvis du mener, at det er lavet på et utilstrækkelig grundlag. Det kan fx være, hvis du mener, at der er dokumenterede faktorer, som vi ikke har taget med i vurderingen.

I tvivl om du skal bede om at få genoptaget din sag eller klage?

Hvis du er uenig med afgørelsen eller mener, at vi mangler noget information i sagen, men som sådan ikke mener, at det er sket retslige fejl, vil vi opfordre dig til at kontakte os så hurtigt som muligt, så vi kan se på din sag igen.

Hvis du mener, at de givende regler på området ikke er blevet overholdt i forbindelse med behandlingen af din sag, vil vi opfordre dig til at klage over afgørelsen.

Sådan klager du

  1. 1

    Inden du klager, vil vi opfordre dig til at læse klagevejledningen grundigt. Klagevejledningen finder du nederst i din afgørelse. Du har 14 dage fra du har modtaget en afgørelse til at klage til Optagelseskontoret.

  2. 2

    I afgørelsen er der henvisninger til lovgivning, regler og bekendtgørelser. Tjek om henvisningerne er korrekte. Du kan finde lovgivning, regler og bekendtgørelser her: www.retsinformation.dk

  3. 3

    Du kan klage over retslige forhold men ikke fagligt skøn. Det betyder at du fx kan klage over:

    • hvis du mener, at vurderingen eller skønnet, som afgørelsen er baseret på, er fortaget på et forkert eller utilstrækkeligt grundlag.
    • hvis du mener, at der er fejl i henvisning til lovgivning, regler eller bekendtgørelser, der kan have betydning for afgørelsen.
  4. 4

    Du kan se i din klagevejledning, hvordan du sender klagen. Der er ikke særlige krav til formatet.

Hvad sker der, når du har klaget?

Vi gør opmærksom på, at der kan forventes længere sagsbehandlingstid i forbindelse med klagesager. Når optagelseskontoret har modtaget din klage, vil vi hurtigst muligt genoptage din sag. Her vil Optagelseskontoret se på, om vi mener, at afgørelsen er truffet i overensstemmelse med de gældende regler og retningslinjer på området. Hvis vi fx finder ud af, at vi har mangler noget dokumentation i forbindelse med vurderingen af din ansøgning, vil du blive bedt om dette.

Får du medhold i din klage, får du en ny afgørelse og klagesagen stopper her.

Fastholder vi vores vurdering, får du en ny afgørelse, samtidig med at sagen sendes videre til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. Uddannelses- og Forskningsstyrelsen vil se på om Optagelseskontoret på AAU, har overholdt de retslige forhold ved behandlingen af din sag. Det vil sige, at de ikke ser på, hvorvidt de fx er enige i afslaget på din ansøgning om genindskrivning, men kun om reglerne for vurderingen er blevet overholdt.

Hvis Uddannelses- og Forskningsstyrelsen mener, at Optagelseskontoret har begået retslige fejl i forbindelsen med behandlingen af din ansøgning, bliver vi bedt om at rette fejlen og behandle din sag igen. Dette betyder dog ikke nødvendigvis, at selve afgørelsen på din sag ændrer sig.

Du kan læse mere om behandling af klagesager i Uddannelses- og Forskningsstyrelsens klagevejledning for studerende og ansøgere