Bachelor
Ansøgning og frister
Bachelor
Ansøgning og frister
Der er to kvoter og to datoer, du skal kende til, når du skal afgøre, hvornår og hvordan du skal søge om optagelse på AAU.
- Kvote 1: Ansøgningsfrist 5. juli kl. 12.
- Kvote 2: Ansøgningsfrist 15. marts kl. 12.
Antallet af pladser i kvote 1 og 2 finder du under "Adgangskrav" på: Specifikke uddannelser på AAU
Kvote 1
Ansøgningsfristen er den 5. juli kl. 12.00, men søg gerne før.
Du kan søge i kvote 1, hvis du har en af de adgangsgivende eksaminer, der er nævnt nedenfor. Til de adgangsbegrænsede uddannelser bliver ansøgerne i kvote 1 kun bedømt på det samlede karaktergennemsnit i den gymnasiale eksamen. Til alle øvrige uddannelser optages alle ansøgere, der opfylder adgangskravene, og som har søgt rettidigt.
- Almen studentereksamen – stx
- Højere forberedelseseksamen – hf (aflagt før gymnasiereformen 2017)
- Højere forberedelseseksamen med overbygning (HF aflagt efter gymnasiereformen 2017)
- Højere handelseksamen – hhx
- Højere teknisk eksamen – htx
- Erhvervsfaglig studentereksamen i forbindelse med erhvervsuddannelse - eux+ svendebrev/fagprøve*
- Gymnasiale indslusningskurser for fremmedsprogede – GIF
- Bevis for eux 1. del (merkantil), hvis du er startet før 1. august 2017
- Bevis for eux 1. del (merkantil) med overbygning, hvis du er startet 1. august 2017 eller senere
- Færøsk studentereksamen, færøsk højere handelseksamen, færøsk højere teknisk eksamen og færøsk højere forberedelseseksamen
- Grønlands gymnasiale uddannelse (GU-eksamen), den erhvervsgymnasiale uddannelse til højere handelseksamen og den erhvervsgymnasiale uddannelse til højere teknisk eksamen i Grønland
- Eksaminer fra Duborgskolen og AP Møller Skolen
* Søger du optagelse med en EUX-eksamen skal du også uploade dit svendebrev/din fagprøve.
Følgende uddannelser er kun adgangsgivende til diplomingeniør- og professionsbacheloruddannelser:
- Højere forberedelseseksamen uden overbygning (HF aflagt efter gymnasiereformen 2017)
- Bevis for eux 1. del (merkantil) uden overbygning, hvis du er startet 1. august 2017 eller senere.
Du søger om optagelse via www.optagelse.dk. På www.optagelse.dk finder du vejledninger til, hvordan du skal udfylde ansøgningsskemaet.
Ansøgning uden MitID
Hvis du er i den helt særlige situation, at du er nødt til at søge uden MitID, skal du underskrive og indsende den følgeskrivelse, der dannes på optagelse.dk, en for hver uddannelse du søger. Det er kun følgeskrivelsen, der gør det muligt for os at hente dine oplysninger elektronisk.
Du skal sende følgeskrivelsen pr. email til bacheloroptag@aau.dk. Vi skal modtage følgeskrivelsen inden den 5. juli kl. 12.00. Din ansøgning er først afsluttet, når vi rettidigt har modtaget følgeskrivelsen.
Årets studenter
Bliver du student i år, kan du søge om optagelse i både kvote 1 og 2. Husk, at du skal koble dit eksamensbevis til din ansøgning på optagelse.dk, så snart det er tilgængeligt i eksamensdatabasen.
Sygeeksamen
Selvom du skal til sygeeksamen i august, kan din ansøgning stadig komme i betragtning i kvote 1. Du skal søge på normal vis, inden ansøgningsfristen udløber, og du skal uploade dokumentation for, at du skal til sygeeksamen og uploade det foreløbige eksamensresultat og/eller terminskarakterer. Du kan ikke få svar på din ansøgning om en studieplads, før vi har modtaget dokumentation for bestået adgangsgivende eksamen. Vi færdigbehandler ikke din ansøgning, før vi har modtaget det endelige eksamensbevis. Endelig dokumentation for eksamen skal du uploade som bilag i UniStart, når du har afsluttet den - inden 1. september. Vær opmærksom på, at AAU ikke anerkender deltagelse i optagelsesprøver som årsag til sygeeksamen.
AAU behandler alle ansøgere ligeværdigt uanset køn, seksuel orientering, alder, eventuelle handicap, religion, politisk overbevisning, social baggrund, national eller etnisk oprindelse.
Der er forskellige typer dokumentation, du har ansvar for at uploade som bilag sammen med din ansøgning om optagelse:
- Dit eksamensbevis skal uploades (kun nødvendigt, hvis din gymnasiale eksamen er fra 2004 eller før).
- Evt. dispensationsansøgning med tilhørende dokumentation (se vores side om dispensationer).
- Har du et udenlandsk eksamensbevis, skal dette oversættes til dansk, nordisk eller engelsk.
Hvornår skal bilagene uploades?
Fristen for at uploade bilag til kvote 1:
- Bilag til kvote 1: Du skal uploade bilag på www.optagelse.dk INDEN den 5. juli, kl. 12.00.
Vi vurderer din ansøgning på baggrund af den dokumentation, som vi har modtaget inden ansøgningsfristen. Hvis der mangler dokumentation eller denne er ufuldstændig, så kan det resultere i et afslag.
I kvote 1 udvælges ansøgere til de adgangsbegrænsede uddannelser alene efter det samlede karaktergennemsnit i den gymnasiale eksamen. En adgangskvotient viser det laveste karaktergennemsnit for den seneste optagelse i kvote 1. Den kan stige eller falde ved næste års optagelse.
Hvad bliver adgangskvotienten i år?
Adgangskvotienten er ikke et tal, som vi fastsætter forud for optagelsen, og den må ikke forveksles med et adgangskrav. Adgangskvotienten bestemmes alene af ansøgernes karakterer. Vi kender derfor først adgangskvotienten, når optagelsen det pågældende år er afsluttet - og det er ikke muligt at regne ud eller gætte på, hvor en adgangskvotient lander.
Kun for adgangsbegrænsede uddannelser
Adgangskvotienten er kun relevant at kigge på, når man søger ind på en adgangsbegrænset uddannelse. På uddannelser med frit optag tilbydes pladserne til alle ansøgere, der opfylder adgangskravene (adgangskravsfagene skal være bestået) og søger rettidigt.
Har du en eksamen fra et land uden for EU/EØS kan du kun søge om optagelse i kvote 2. Du kan ikke søge om optagelse i kvote 1, da det ikke er muligt at omregne din eksamen til et dansk karaktergennemsnit.
Når Optagelseskontoret har modtaget din ansøgning, vil du få en besked via den e-mail, du har oplyst til optagelse.dk. Mailen indeholder oplysninger om, hvordan du logger dig ind på vores selvbetjeningssystem UniStart. Det er via UniStart, at du fremadrettet modtager alle meddelelser fra Optagelseskontoret om din ansøgning og optagelse. Hver gang der er nyt til dig i UniStart, vil du få en adviseringsmail, og det er dit ansvar at holde dig opdateret om både din ansøgningsstatus og andet indhold, eksempelvis frister, i UniStart.
Nedenfor er en oversigt over de meddelelser, som Optagelseskontoret kan sende til dig:
Kvitteringsmail
- Kvitterings-e-mail for modtagelse af ansøgning sender Optagelseskontoret løbende til alle ansøgere fra slutningen af februar. E-mailen indeholder information om, hvordan du logger dig ind på vores selvbetjeningssystem UniStart.
Rykkermail
- Rykkerbesked udsender Optagelseskontoret via UniStart, hvis du ikke har indsendt dokumentation for bestået adgangsgivende eksamen. Vi rykker efter behov også for øvrig dokumentation i forbindelse med en kvote 2-ansøgning.
Afslag hvis du ikke opfylder adgangskravende
- Besked om afslag udsender Optagelseskontoret via UniStart i marts-juli til de ansøgere, der ikke opfylder adgangskravene.
Tilbud om studieplads
- Hvis du får tilbudt en studieplads, vil du kunne se dette på UniStart den 28. juli fra kl. 00.00, dog senest fredagen før, hvis den 28. juli er en lørdag eller en søndag. Vi kan ikke på et tidligere tidspunkt oplyse, om du er blevet optaget, medmindre du er ikke-EU/EØS borger og skal søge om studieopholdstilladelse.
- Du skal svare enten "ja tak" eller "nej tak" til pladsen senest den 5. august. Hvis du ikke svarer inden den angivne frist, bortfalder tilbuddet om en studieplads uden yderligere advisering.
- Det er meget vigtigt, at du svarer, også selvom du ikke ønsker studiepladsen. Det giver Optagelseskontoret mulighed for at tilbyde din studieplads til en anden ansøger.
- Er du ikke hjemme omkring den 28. juli, hvor du modtager tilbud om studieplads, må du bede en anden om at bekræfte eller afslå studiepladsen på dine vegne.
Afslag på ansøgning om studieplads
- Besked om afslag modtager du fra Den Koordinerede Tilmelding den 28. juli, dog senest fredagen før, hvis den 28. juli er en lørdag eller en søndag, hvis du ikke får tilbudt en studieplads på nogen af de uddannelser, du har søgt optagelse på. Meddelelsen er vedlagt en pjece med tilbud om vejledning samt en oversigt over ledige studiepladser, som du kan søge en studieplads på i august.
Kvote 2
Ansøgningsfristen er den 15. marts kl. 12.00, men søg gerne før.
Fristen gælder for alle, der er nævnt nedenfor.
- Ansøgere med en international studentereksamen (IB, EB, DBF og OIB) og dansk-tysk studentereksamen (DIAP)
- Ansøgere med et udenlandsk adgangsgrundlag
- Ansøgere med Adgangseksamen til ingeniøruddannelser
- Ansøgere til Socialrådgiveruddannelsen, hvor adgangsgrundlaget er en uddannelse som social- og sundhedsassistent med dansk C, engelsk D og samfundsfag C eller naturfag C eller en uddannelse som pædagogisk assistent med dansk C, engelsk D og samfundsfag C eller naturfag C eller de fire hf-enkeltfag: dansk A, engelsk B, samfundsfag B og psykologi C
- Ansøgere til diplomingeniøruddannelser, der har en uddannelse som maskinmester eller skibsfører som adgangsgrundlag
- Ansøgere der søger optagelse efter den grønlandske særordning
- Ansøgere der skal søge en dispensation
- Ansøgere der søger om genoptagelse
- Ansøgere der har en kandidatuddannelse
- Ansøgere, der også kan søge i kvote 1 (se listen under kvote 1), men som søger ind på uddannelser med adgangsbegrænsning og derfor ønsker at blive bedømt på baggrund af en konkret helhedsvurdering og ikke kun på baggrund af deres eksamensgennemsnit.
Har du ikke en adgangsgivende eksamen, kan du kun optages via kvote 2.
På de adgangsbegrænsede uddannelser udvælges ansøgere i kvote 2 efter en konkret helhedsvurdering, hvor der lægges vægt på et karaktergennemsnit i adgangskravsfagene og på andre særligt relevante aktiviteter udover den adgangsgivende eksamen.
Søger du optagelse på den samme uddannelse på forskellige uddannelsessteder, må du orientere dig om alle uddannelsesstedernes kvote 2-kriterier, da de kan være forskellige fra sted til sted.
Såfremt du ved fristens udløb ikke har modtaget og ikke burde have modtaget den relevante dokumentation, kan denne dokumentation eftersendes. Optagelseskontoret fastsætter i den forbindelse en individuel frist.
Du skal være opmærksom på, at Aalborg Universitet ikke dispenserer fra universitetets kvote 2-kriterier.
Hvad er særligt relevante aktiviteter?
Særligt relevante aktiviteter vil typisk være relevant uddannelse og/eller relevant erhvervsarbejde, men det kan også være frivilligt arbejde eller relevante højskoleophold. På alle adgangsbegrænsede bacheloruddannelser kan du for hver uddannelse i uddannelsesoversigten under "Adgangskrav" se eksempler på relevante aktiviteter.
Der må i den konkrete vurdering lægges vægt på maks. 12 måneders særligt relevante aktiviteter. De særligt relevante aktiviteter skal være gennemført og dokumenteret i form af bilag (uploades på www.optagelse.dk) senest ved ansøgningsfristens udløb den 15. marts, for at de kan indgå i den konkrete kvote 2-vurdering.
Hvad er karaktergennemsnit ved kvote 2?
Det samlede karaktergennemsnit udregnes som et simpelt gennemsnit af hvert fags karaktergennemsnit. Hvert fags karaktergennemsnit udregnes som et gennemsnit af års- og eksamenskarakterer uden vægtning. Har du bestået et fag på et højere niveau med et bedre karaktergennemsnit, indgår det gennemsnit, der stiller dig bedst.
Har du fået en Individuel Kompetencevurdering (IKV) eller en rektorerklæring i et specifikt adgangskravsfag, skal du være opmærksom på, at din IKV eller rektorerklæring vil indgå i beregningen af dit fagsnit med karakteren 02, da IKV/rektorerklæringen kun dokumenterer, at du opfylder det krævede fagniveau.
Du søger om optagelse via www.optagelse.dk. På www.optagelse.dk finder du vejledninger til, hvordan du skal udfylde ansøgningsskemaet.
Ansøgning uden MitID
Hvis du er i den helt særlige situation, at du er nødt til at søge uden MitID, skal du underskrive og indsende den følgeskrivelse, der findes på optagelse.dk, til hver uddannelse, du søger. Det er kun følgeskrivelsen, der gør det muligt for os at hente din ansøgning.
Du skal sende følgeskrivelsen pr. email til bacheloroptag@aau.dk. Vi skal modtage følgeskrivelsen inden den 15. marts kl. 12.00. Din ansøgning er først afsluttet, når vi rettidigt har modtaget følgeskrivelsen.
Årets studenter
Bliver du student i år, kan du søge om optagelse i både kvote 1 og 2. Husk, at du skal koble dit eksamensbevis til din ansøgning på optagelse.dk, så snart det er tilgængeligt i eksamensdatabasen.
Sygeeksamen
Selvom du skal til sygeeksamen i august, kan din ansøgning stadig komme i betragtning i kvote 1. Du skal søge på normal vis, inden ansøgningsfristen udløber, og du skal uploade dokumentation for, at du skal til sygeeksamen og uploade det foreløbige eksamensresultat og/eller terminskarakterer. Du kan ikke få svar på din ansøgning om en studieplads, før vi har modtaget dokumentation for bestået adgangsgivende eksamen. Vi færdigbehandler ikke din ansøgning, før vi har modtaget det endelige eksamensbevis. Endelig dokumentation for eksamen skal du uploade som bilag i UniStart, når du har afsluttet den - inden 1. september. Vær opmærksom på, at AAU ikke anerkender deltagelse i optagelsesprøver som årsag til sygeeksamen.
AAU behandler alle ansøgere ligeværdigt uanset køn, seksuel orientering, alder, eventuelle handicap, religion, politisk overbevisning, social baggrund, national eller etnisk oprindelse.
Hvis du supplerer og søger om optagelse i kvote 2, skal du have afsluttet suppleringen og knyttet beviset fra Eksamensdatabasen til din ansøgning på www.optagelse.dk INDEN den 5. juli kl. 12.00. Ellers kan du kun vurderes i kvote 1.
Der er forskellige typer dokumentation, du har ansvar for at uploade som bilag sammen med din ansøgning om optagelse:
- Dit eksamensbevis skal uploades (kun nødvendigt, hvis din gymnasiale eksamen er fra 2004 eller før).
- Hvis du vil søge i kvote 2 til en adgangsbegrænset uddannelse, skal du oplyse og uploade dokumentation for, om du har suppleret i fag/niveauer for at opfylde specifikke adgangskrav, om du er/har været i gang med en anden videregående uddannelse, og/eller om du har særligt relevante aktiviteter, for at dette kan indgå i den konkrete kvote 2-vurdering.
- Evt. dispensationsansøgning med tilhørende dokumentation (se vores side om dispensationer).
- Har du et udenlandsk eksamensbevis, skal dette oversættes til dansk, nordisk eller engelsk.
Vi vurderer din ansøgning på baggrund af den dokumentation, som vi har modtaget inden ansøgningsfristen. Hvis der mangler dokumentation eller denne er ufuldstændig, så kan det resultere i et afslag.
Hvornår skal bilagene uploades?
Fristen for at uploade bilag til kvote 2:
- Bilag til kvote 2: Du skal uploade bilag på www.optagelse.dk INDEN den 15. marts, kl. 12.00.
Såfremt du ved fristens udløb ikke har modtaget og ikke burde have modtaget den relevante dokumentation, kan denne dokumentation eftersendes. Optagelseskontoret fastsætter i den forbindelse en individuel frist.
Har du en eksamen fra et land uden for EU/EØS kan du kun søge om optagelse i kvote 2. Du kan ikke søge om optagelse i kvote 1, da det ikke er muligt at omregne din eksamen til et dansk karaktergennemsnit.
Ansøgningsfristen er den 15. marts kl. 12.00, men søg gerne før. Du skal også være særlig opmærksom på dokumentations deadline den 1. maj hvis følgende gælder for dig:
- Du har ikke en dansk gymnasial eksamen og
- Du er ikke-EU/EØS statsborger og
- Du har brug for en opholdstilladelse for at kunne studere i Danmark
Læs mere om ansøgere med en udenlandsk eksamen
Er der flere kvalificerede ansøgere, end der er studiepladser til rådighed, laver Optagelseskontoret en konkret helhedsvurdering af hver ansøgning. Vurderingen kan lægge vægt på opnåede karakterer, relevant uddannelse og relevant erhvervserfaring.
Ansøgere fra ikke EU/EØS lande får svar på deres ansøgning den 15. maj på grund af krav om visum og betaling af studieafgift.
Når Optagelseskontoret har modtaget din ansøgning, vil du få en besked via den e-mail, du har oplyst til optagelse.dk. Mailen indeholder oplysninger om, hvordan du logger dig ind på vores selvbetjeningssystem UniStart. Det er via UniStart, at du fremadrettet modtager alle meddelelser fra Optagelseskontoret om din ansøgning og optagelse. Hver gang der er nyt til dig i UniStart, vil du få en adviseringsmail, og det er dit ansvar at holde dig opdateret om både din ansøgningsstatus og andet indhold, eksempelvis frister, i UniStart.
Nedenfor er en oversigt over de meddelelser, som Optagelseskontoret kan sende til dig:
Kvitteringsmail
- Kvitterings-e-mail for modtagelse af ansøgning sender Optagelseskontoret løbende til alle ansøgere fra slutningen af februar. E-mailen indeholder information om, hvordan du logger dig ind på vores selvbetjeningssystem UniStart.
Rykkermail
- Rykkerbesked udsender Optagelseskontoret via UniStart, hvis du ikke har indsendt dokumentation for bestået adgangsgivende eksamen. Vi rykker efter behov også for øvrig dokumentation i forbindelse med en kvote 2-ansøgning.
Afslag hvis du ikke opfylder adgangskravende
- Besked om afslag udsender Optagelseskontoret via UniStart i marts-juli til de ansøgere, der ikke opfylder adgangskravene.
Tilbud om studieplads
- Hvis du får tilbudt en studieplads, vil du kunne se dette på UniStart den 28. juli fra kl. 00.00, dog senest fredagen før, hvis den 28. juli er en lørdag eller en søndag. Vi kan ikke på et tidligere tidspunkt oplyse, om du er blevet optaget, medmindre du er ikke-EU/EØS borger og skal søge om studieopholdstilladelse.
- Du skal svare enten "ja tak" eller "nej tak" til pladsen senest den 5. august. Hvis du ikke svarer inden den angivne frist, bortfalder tilbuddet om en studieplads uden yderligere advisering.
- Det er meget vigtigt, at du svarer, også selvom du ikke ønsker studiepladsen. Det giver Optagelseskontoret mulighed for at tilbyde din studieplads til en anden ansøger.
- Er du ikke hjemme omkring den 28. juli, hvor du modtager tilbud om studieplads, må du bede en anden om at bekræfte eller afslå studiepladsen på dine vegne.
Standby
- Besked om standby modtager du via UniStart den 28. juli, dog senest fredagen før, hvis den 28. juli er en lørdag eller en søndag, hvis du får tilbudt en standbyplads. Du skal ikke svare "ja tak" eller "nej tak" til en standby-plads, men først bekræfte studiepladsen i det øjeblik du får tilbudt en studieplads.
Tilsagn
- Besked om tilsagn udsender Optagelseskontoret i slutningen af august/begyndelsen af september til ansøgere, der pr. 28. juli har fået tilbudt en standbyplads. Når det er udelukket, at ansøgere med en standbyplads får en studieplads i det aktuelle studieår, gives der tilsagn om en studieplads det efterfølgende studieår.
Afslag på ansøgning om studieplads
- Besked om afslag modtager du fra Den Koordinerede Tilmelding den 28. juli, dog senest fredagen før, hvis den 28. juli er en lørdag eller en søndag, hvis du ikke får tilbudt en studieplads på nogen af de uddannelser, du har søgt optagelse på. Meddelelsen er vedlagt en pjece med tilbud om vejledning samt en oversigt over ledige studiepladser, som du kan søge en studieplads på i august.
Standbyplads, merit og SPS
Overvejer du at søge en standbyplads?
Hvis du søger optagelse på en adgangsbegrænset uddannelse, kan du samtidig søge om en standbyplads, dvs. søge en ventelisteplads på uddannelsen. Ansøgere opføres på en prioriteret venteliste efter samme kriterier som ved optagelse. I det digitale ansøgningsskema er der et afkrydsningsfelt, hvor du skal markere, at du ønsker at søge om en standbyplads.
Der er erfaringsmæssigt ansøgere, der ikke ønsker at benytte sig af tilbuddet om en studieplads. Derfor optager universitetet ansøgere på en venteliste (standby). Når ansøgere, der er blevet tilbudt en plads siger "nej tak", tilbyder vi disse studiepladser til ansøgere på ventelisten.
Tilbud om standbyplads
Frem til den 20. august kan du få tilbudt en studieplads med studiestart den 1. september samme år. Bliver du tilbudt en studieplads inden den 20. august og siger "nej tak" til pladsen, mister du din standbyplads. Du må så søge optagelse igen til næste år.
Bliver du ikke tilbudt en studieplads inden den 20. august, ændrer vi din standbyplads til et tilsagn om en studieplads til det efterfølgende studieår. Tilsagnet om studiepladsen gælder til den søgte uddannelse, og kun til optagelse det efterfølgende studieår. Du skal dog være opmærksom på, at optagelse forudsætter at du opfylder alle adgangskrav til uddannelsen det pågældende år. Gør du ikke det, vil du ikke kunne optages selvom du har et tilsagn fra året før.
Du skal stadig huske at søge optagelse på den pågældende uddannelse det efterfølgende studieår. Du behøver ikke at søge uddannelsen som din 1. prioritet.
Søger du en standby-plads skal du være opmærksom på følgende:
- Du kan ikke søge standby, uden at du samtidig søger om en studieplads samme år. Du kan altså ikke søge om at få reserveret en studieplads til det efterfølgende år.
- Før du søger en standbyplads, skal du overveje, om du ønsker at begynde på en uddannelse samme studieår, eller om du er villig til at vente indtil det efterfølgende. En standbyplads bliver ofte til et tilsagn om en studieplads på uddannelsen det efterfølgende studieår.
- Hvis du får en standbyplads den 28. juli, bliver du ikke optaget på en lavere prioriteret uddannelse, heller ikke selv om du opfylder betingelserne for at blive optaget.
- Kommer du først i tanke om, at du vil søge en standbyplads EFTER du har sendt din ansøgning (og før 5. juli), SKAL du kontakte Optagelseskontoret på bacheloroptag@aau.dk, så vi kan ændre i din ansøgning. Du kan ikke selv ændre i din ansøgning vedr. standby, da du så kommer til at annullere din ansøgning.
Svar på din ansøgning
Besked om standby modtager du via UniStart den 28. juli, hvis du får tilbudt en standbyplads. Du skal ikke svare "ja tak" eller "nej tak" til en standbyplads, men først bekræfte studiepladsen i det øjeblik du får tilbudt en studieplads.
Tilsagn
Besked om tilsagn udsender Optagelseskontoret i slutningen af august/begyndelsen af september til ansøgere, der pr. 28. juli har fået tilbudt en standbyplads. Når det er udelukket, at ansøgere med en standbyplads får en studieplads i det aktuelle studieår, gives der tilsagn om en studieplads det efterfølgende studieår.
Merit
Hvis du tidligere har bestået fag på en videregående uddannelse, er du forpligtet til at oplyse om og søge merit for beståede uddannelseselementer fra alle tidligere uafsluttede uddannelsesforløb på samme niveau. Du skal uploade dokumentation for de uddannelsesaktiviteter / beståede eksaminer, du tidligere har bestået, til optagelse.dk eller UniStart afhængigt af tidspunkt. Optagelseskontoret på Aalborg Universitet sender din ansøgning om merit videre til faglig vurdering i studienævnet for den relevante uddannelse. Besøg siden om merit her: Merit
Indskrivning
Du skal søge indskrivning, hvis:
- Du er studerende på Aalborg Universitet eller en anden dansk uddannelsesinstitution (studieskift/overflytning) og kan få merit for første studieår på den ansøgte uddannelse.
- Du tidligere har været indskrevet på den ansøgte uddannelse og kan få merit for første studieår.
Hvis du kan få merit for første studieår fra en anden uddannelse end den ansøgte, og du ikke aktuelt er studerende, skal du søge via optagelse.dk.
Hvis du ikke kan få merit for første studieår skal du søge via optagelse.dk.
Er du i tvivl om, hvorvidt du skal begynde på første studieår eller senere, anbefaler vi, at du både søger om en studieplads via optagelse.dk og via ansøgningsportalen for indskrivning. Vi beder dig i din ansøgning gøre opmærksom på, at du søger begge veje.
Du kan læse mere om indskrivning på siden her: Indskrivning
Har du en permanent fysisk eller psykisk lidelse, som betyder, at du har brug for særlig støtte til at gennemføre en universitetsuddannelse, kan du søge specialpædagogisk støtte (SPS). Du får ikke en ekstra sum penge, men SPS gives til f.eks. indkøb af tekniske hjælpemidler, som løn til tegnsprogstolk eller en sekretær.
Da sagsbehandlingen i forbindelse med ansøgning om SPS kan tage tid, kan det være i din egen interesse, at universitetet så tidligt som muligt bliver gjort opmærksom på dine særlige støttebehov. Det er SPS-kontoret på Aalborg Universitet, der behandler ansøgninger om SPS.
Tidligt optag er en mulighed, hvis du søger optagelse på en uddannelse med fri adgang for kvalificerede ansøgere og samtidig skal søge om SPS
Hvis du kan dokumentere, at du har en funktionsnedsættelse, har du mulighed for at få svar på din ansøgning om optagelse inden den 26. juli. Det er relevant for dig, der gerne vil ansøge om Specialpædagogisk Støtte (SPS).
Hvis du tildeles tidligt optag, hjælper SPS-kontoret på Aalborg Universitet med at søge om SPS i god tid før studiestart. Selve SPS-støtten kan dog først sættes i gang, når du starter på dit studie. Bemærk, at tidligt optag ikke er ensbetydende med, at du tildeles SPS.
Sådan søger du tidligt optag
- Du skal sammen med din ansøgning om optagelse på optagelse.dk vedhæfte et udfyldt SPS- ansøgningsskema samt dokumentation for din funktionsnedsættelse.
- Du skal give samtykke til at Optagelseskontoret på Aalborg Universitet må indsamle og behandle den indsendte dokumentation og dine personoplysninger. Universitetet behandler udelukkende dine personoplysninger i forbindelse med vurderingen af dit adgangsgrundlag og behandlingen af din ansøgning om optagelse. Samtykket kan til enhver tid tilbagekaldes.
- Du skal senest 3. juni opfylde alle adgangskrav til uddannelsen. Find uddannelsen i oversigten over bacheloruddannelser og se under ”Optagelse og adgangskrav” hvilke adgangskrav, der er til uddannelsen.
- Søge uddannelsen på Aalborg Universitet som din første prioritet via www.optagelse.dk.
Vi sender dig tilbuddet senest 14. juni, og du skal takke ja til tilbuddet senest 20. juni i Unistart. Så snart du har takket ja til dit tilsagn om tidligt optag sender Optagelseskontoret dit SPS-ansøgningsskema samt dokumentation for din funktionsnedsættelse til SPS-kontoret. Du vil dog forsat først kunne søge om SU og handicaptillæg fra august.
Du skal være opmærksom på, at du ligesom alle andre ansøgere får endeligt svar på dine ansøgninger den 28. juli og skal herefter svare på, om du ønsker studiepladsen.
Dokumentation
Vi vurderer din ansøgning om tidligt optag på baggrund af den dokumentation, du vedhæfter din ansøgning.
Relevant dokumentation for funktionsnedsættelse kan for eksempel være:
- Lægeerklæring.
- Uddrag af din sundhedsjournal på sundhed.dk med dokumentation for en diagnose - vi skal kunne se dit fulde navn og hvem, der er afsender af journalnotatet.
- Anerkendte test for dyskalkuli (test for dysleksi er ikke nødvendig, da systemet er koblet op til ordblindetest.dk)
- Specialistudtalelse, for eksempel i forbindelse med test for dysleksi, dyskalkuli eller andre funktionsnedsættelser.
- Udtalelser fra speciallæge som psykiater, neurolog, øre- eller øjenlæge.
Særligt for dig der læser på Adgangskursus ved Aalborg Universitet
Bemærk, hvis du går på Adgangskursus ved Aalborg Universitet og allerede modtager SPS støtte og du søger tidligt optag på en ikke adgangsbegrænset uddannelse, skal du ikke indsende dokumentation for SPS. I stedet skal du blot tilkendegive, at du ønsker SPS-kontoret overfører din ansøgning om SPS til din nye uddannelse. Fristen for at opfylde alle adgangskrav er den 28. juni og du skal svare i Unistart senest 3. juli om du ønsker pladsen.