Master
Læreprocesser
Udbytte
2-årig deltidsuddannelse
Master
Læreprocesser
Udbytte
2-årig deltidsuddannelse
Fakta
Forskningsbaseret efteruddannelse
Master i læreprocesser - didaktik og professionsudvikling er en forskningsbaseret efteruddannelse. Den henvender sig til dig, der arbejder med undervisning, pædagogik, sundhed, ledelse og vejledning - eller med organisationsudvikling og HR. Målgruppen er bredere end de nævnte grupper, så har du en anden erhvervsprofil, er du også velkommen.
Læring- og forandringsprocesser
Læreprocesser er et akademisk felt, og masteruddannelsen vil give dig et videnskabeligt grundlag for at arbejde med læring- og forandringsprocesser. Du kommer til at arbejde med teorier og metoder til at undersøge og designe læreprocesser. Herigennem bliver du bliver klædt på til at varetage opgaver i nutidens komplekse arbejdsliv med en dybere forståelse og en langt større faglig sikkerhed.
Du vil få styrket din teoretiske ballast inden for læring, organisationsudvikling, evaluering og procesledelse. Og du vil opnå kompetencer til at iværksætte, udvikle og vurdere læreprocesser og organisationsudvikling.
Problemstillinger fra din egen hverdag
Undervisningen finder sted på seminarer i Aalborg. Her vil du møde dygtige og inspirerende undervisere, der via forelæsninger, workshops, gruppearbejde mv. introducerer til uddannelsens forskellige fagområder.
Du vil typisk vælge at arbejde med problemstillinger fra din egen hverdag og praksis i de projekter, som skal udarbejdes undervejs i studiet. I perioderne mellem seminarerne arbejder du enten alene eller i en gruppe omkring de studieaktiviteter, som man er blevet introduceret til på seminarerne. Der kan være tale om småopgaver, tekstlæsning og større projektarbejder.
Et unikt studiemiljø
Master i læreprocesser - didaktik og professionsudvikling adskiller sig væsentligt fra andre tilbud om efter- og videreuddannelse ved at samle deltagere med forskellige faglige baggrunde. Det er med til at give uddannelsen sin styrke og sit helt unikke studiemiljø.
Målgruppe og udbytte
Omkostninger ud over selve deltagerbetalingen
Kontakt uddannelsen
Du kan følge en mindre del af uddannelsen som enkeltfag
Enkeltfag i efterårssemestret
- Evaluering af læreprocesser, 5 ECTS (2. sem.)
Enkeltfag i forårssemestret
- Læringsteori, videnskabsteori og metode I, 10 ECTS, (1. sem.)
- Organisatorisk læring, 5 ECTS
(1. sem.) - Videnskabsteori og metode II, 5 ECTS
(3. sem.) - Didaktik og professionsudvikling, 10 ECTS
(3. sem.)
Indhold
Uddannelsen er inddelt i fire semestre og er tilrettelagt som en kombination af følgende:
- Seminarer bestående af forelæsninger, workshops og gruppearbejde
- Digitale workshops, læsning med opgaver, fremlæggelse af opgaver og diskussion
- Forskellige former for skriftlige opgaver og projektarbejde med tilknyttet faglig vejledning.
Semestre og studieordning
Akademisk titel
En hel masteruddannelse giver titlen Master i læreprocesser. Den engelske betegnelse er Master of Learning Processes.
Siden jeg begyndte på Masteruddannelsen i Læreprocesser, er jeg gang på gang blevet overrasket over, hvor ofte – og i hvor forskellige situationer – jeg anvender den viden om læring og forandring, uddannelsen har givet mig. Når man som jeg arbejder med mennesker, vil langt de fleste situationer nemlig invitere til, at man inddrager læring - enten for at forstå det, der sker, eller for at initiere en hensigtsmæssig udvikling.
Undervisning, læringsmiljø og seminardatoer
Fagmiljøet
Undervisningen varetages af en særdeles kompetent underviserstab. Da studiet er tværfagligt, kan du møde undervisere fra andre fakulteter end Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet på Aalborg Universitet. Underviserne kommer primært fra Institut for Kultur og Læring.