
Fakta
Hvordan får elever og studerende kompetencer til kritisk, refleksiv og konstruktiv undersøgelse og forståelse af digitale artefakters muligheder og konsekvenser? Dette valgfag tager fat I en konstruktivt kritisk tilgang til teknologiundervisning, der kan bruges til at underbygge digital myndiggørelse. Fokus er på hvordan vi arbejder med at lære om It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning samt it-sikkerhed og beskyttelse af egen data.
Igennem en indføring i kritisk og spekulative designpraksisser, får du didaktiske redskaber til at lade elever undersøge og konstruere sig til en forståelse af teknologiers indvirkning på vores liv på godt og ondt. I kritisk og spekulativt design er formålet ikke at bidrage til “...the wonderful world of tomorrow”
(DiSalvo, 2009, s. 154), men at eleverne tænker længere frem, i forhold til hvordan teknologierne på sigt er med til at skabe en fremtid og om den er ønskværdig. Dette er samtidigt en humanistisk tilgang til teknologiforståelse og informatik, der kobler teknologiforståelse, informatik og skolens æstetiske og humanistiske fag.
På kurset vil vi facilitere ‘bias hunts’ - gå på jagt i teknologiers måde at forfordele bestemte brugergrupper på; vi vil udvikle forløb, der lader elever udvikle kritiske designs, der intentionelt bruger fiktive prototyper, der får os til at spekulere og som provokerer os, til at suspendere vores manglende tiltro til, at teknologi kunne være mere demokratisk; og vi vil diskutere perspektiverne for en undervisning, der stimulerer en konstruktiv kritisk stillingtagen til teknologi i hverdagen.
Praktisk om modulet
- Undervisere:
- Stine Ejsing-Duun, lektor, ph.d., Aalborg Universitet København
- Rikke Toft Nørgård, lektor, Aarhus Universitet.
- Type: Valgmodul (5 ECTS) under temarammen "Teknologiforståelse og kritik".
- Studieordning: læs modulbeskrivelse.
- Sted: Ud over face-to-face-seminarer vil det meste af undervisningen i forløbet foregå virtuelt.
Seminardatoer, undervisningssted og øvrige udgifter
Muligheder for enkeltfag
Enkeltfag er en mulighed for dig, der ikke nødvendigvis ønsker at afslutte en fuld deltidsuddannelse.