Spring til indhold
ForsideUddannelseEfteruddannelseMasterIt og læring

Valgmodul - Master i It og Læring

Learning Analytics - potentialer og skyggesider

På kurset vil vi beskæftige os med learning analytics – altså digitale måltal, som gennem dataficering af big data anvendes i meget læringsteknologi i dag. Kurset omhandler potentialer i learning analytics for både elever, lærere, og skoleledelse, men også om de antagelser om læring og elever som analytics bygger på. Desuden vil kurset diskutere hvordan undervisningsidealer og -kulturer hænger sammen med- og påvirkes af – implementering af learning analytics.

Søg optagelse

Valgmodul - Master i It og Læring

Learning Analytics - potentialer og skyggesider

På kurset vil vi beskæftige os med learning analytics – altså digitale måltal, som gennem dataficering af big data anvendes i meget læringsteknologi i dag. Kurset omhandler potentialer i learning analytics for både elever, lærere, og skoleledelse, men også om de antagelser om læring og elever som analytics bygger på. Desuden vil kurset diskutere hvordan undervisningsidealer og -kulturer hænger sammen med- og påvirkes af – implementering af learning analytics.

Søg optagelse

Fakta

Learning Analytics - potentialer og skyggesider, valgmodul under temarammen "Organisationer, udvikling og teknologi" fra Master i IT og Læring
Sted
København samt online
Pris
9.950 kr.
En del af Master i IT og læring
Læs om masteruddannelsen
Varighed
December 2025 - januar 2026
ECTS
5
Ansøgningsfrist
1. september 2025

Learning Analytics: Data, Styring og Undervisningens Fremtid
Digitale måltal påvirker i stigende grad beslutninger om undervisningssituationer og giver potentiale for nye former for målrettede indsatser. Samtidigt udfordrer disse nye muligheder det eksisterende skolesystem i forhold til lærerroller, evaluering og eksamination, og retfærdighed. Valgmodulet giver indsigt i learning analytics som styringsværktøj for både elever, lærere, og skoleledelse, og herunder om de antagelser om læring og elever som er indbygget i sådanne læringsteknologier. Desuden vil kurset diskutere hvordan undervisningsidealer og -kulturer hænger sammen med implementering af learning analytics.

Modulet henvender sig til alle som er interesserede i måltal og evaluering af elever. Det kan f.eks. være i forbindelse med skoleledelse (både lokalt og kommunalt), eller undervisere interesserede i implementering af læringsteknologi.

Modulet ruster dig til at tage kritisk stilling til learning analytics i praksis, med udgangspunkt i de logikker som learning analytics er baseret på. Undervisningsgangene vil fokusere på (1) en introduktion til learning analytics, big data, nudging og overvågning, (2) en tur i maskinrummet – teknisk know-how og afkodning af learning analytics, samt (3) hvordan- og hvem learning analytics er for, og hvilke undervisningsidealer learning analytics kan underbygge

Gratis online webinar: Learning Analytics – Datadrevet læring i praksis

Få faglig inspiration og indsigt i MIL-valgmodulerne med vores gratis online webinar! Lær, hvordan læringsdata og analyser kan bruges til at forbedre undervisningen. Få konkrete eksempler på dataindsamling, visualisering og læringsmønstre, der kan optimere dine undervisningsforløb – samt hvordan du sikrer, at teknologiens undervisningsværdier stemmer overens med dine egne. 📅 Afholdes d. 30. april kl. 19.00

Læs mere om vores spændende webinar og tilmeld dig her

Praktiske informationer

Adgangskrav og optagelse

Kontakt og spørgsmål

Muligheder for enkeltfag

Enkeltfag er en mulighed for dig, der ikke nødvendigvis ønsker at afslutte en fuld deltidsuddannelse.

Du kan se andre enkeltfagsmuligheder her.