
Fakta
Dialog er både grundlæggende forudsætning og drivkraft for al undervisning, samt nøgle til samarbejdsdrevet vidensopbygning og problemløsning. Alligevel gøres selve dialogen sjældent til genstand i undervisningen - hverken i forskning eller i praksis. Dog er der i disse år stigende interesse for at forske i dialogisk undervisning, ikke mindst i lyset af den store udbredelse af online formater til undervisning.
Modulet kvalificerer dig til at undersøge, hvordan forskellige digitale teknologier kan understøtte, eller måske modvirke, dialogisk undervisning. Fx online videobaseret undervisning, læringsplatforme, spil, feedback- eller annoteringsværktøjer, simulationer og redskaber til idéudvikling og præsentation. Modulet vil sætte fokus på, hvordan man kan kvalificere dialogisk undervisning gennem dialogiske principper.
Du introduceres til udvalgte teorier, perspektiver og eksempler på dialog og dialogisk undervisning. Vi arbejder med forståelse af konkret dialog i forskellige undervisningsformater som fx klasserum, gruppesamtaler, logbøger/porteføljer gennem synkron og asynkron kommunikation, samt andre medier og formater til dialog. Derudover sættes også fokus på muligheder for deltagelse i dialog i forhold til positionering og flerstemmighed.
Praktisk om modulet
- Undervisere:
- Thorkild Hanghøj (AAU)
- Lars Birch Andreasen (AAU)
- Francesco Caviglia (AU)
- Type: Valgmodul (5 ECTS) under temarammen "Digital didaktik". Se modulbeskrivelse i studieordning her.
- Sted: Ud over face-to-face-seminarer vil det meste af undervisningen i forløbet foregå virtuelt.
Seminardatoer, undervisningssted og øvrige udgifter
Muligheder for enkeltfag
Enkeltfag er en mulighed for dig, der ikke nødvendigvis ønsker at afslutte en fuld deltidsuddannelse.