Valgmodul - Master i IKT og Læring
Computational thinking i et pædagogisk og didaktisk perspektiv

Valgmodul - Master i IKT og Læring
Computational thinking i et pædagogisk og didaktisk perspektiv

Fakta
Computational thinking er et begreb, der omfatter kompetencer, færdigheder og viden, der knytter sig til det at skabe og være problemløsende med teknologi (fx gennem at kode eller programmere). Det er evnen til at kunne nedbryde komplekse problemer og komme med løsningsforslag igennem modeller, som kan bearbejdes af både mennesker og computere. Computational thinking er et vidensdomæne, der relaterer sig til både matematiske og naturfaglige problemstillinger, men også til designorienterede, praktisk-musiske og sproglige kompetencer.
Modulet handler om de udfordringer og muligheder som digitalisering af uddannelsesaktiviteter medfører og de nye mål og kompetencer som konkrete uddannelser skal sigte imod. Modulet giver viden om sprog, begreber og tilgange knyttet til computational thinking i kontekst af pædagogiske og didaktiske problemstillinger. Igennem praktiske øvelser vil den studerende afprøve computational thinking som undersøgelsesform, udtryksform og problemhåndtering. Igennem modulet udarbejder deltagerne produktioner, der kan støtte op omkring det videre arbejde med computational thinking i planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning.
Praktisk om modulet
- Undervisere:
- Stine Ejsing-Duun, lektor - modulkoordinator (AAU)
- Erik Ottar Jensen, Ph.D. stipendiat (AAU)
- Type: Valgmodul (5 ECTS) under temarammen "Digitale kompetencer". Se modulbeskrivelse i studieordning her.
- Sted: Ud over face-to-face-seminarer vil det meste af undervisningen i forløbet foregå virtuelt.
Seminardatoer, undervisningssted og øvrige udgifter
Muligheder for enkeltfag
Enkeltfag er en mulighed for dig, der ikke nødvendigvis ønsker at afslutte en fuld deltidsuddannelse.