Valgmodul - Master i IKT og Læring
Spil og læring
Fakta
Spil er systemer, der kan simulere komplekse sammenhænge, give feedback og tilpasse udfordring til kompetencer. Vi kan derfor lære meget om læring ved at engagere os i spil. Ved at arbejde med spildesign kommer den studerende rundt om spil som læringsmidler, der også fordrer kreativitet.
Kurset giver en introduktion til at arbejde med spil og designprocesser (designtænkning) med fokus på udvikling af det 21. århundredes kompetencer i form af samarbejde, proceshåndtering, idéudvikling og modelarbejde (materialisering). Kurset har hovedvægt på didaktiske designmetoder til at udvikle digitale spil og spilredskaber (fx Scratch), men der vil også være fokus på analoge spil (fx brætspil) og low-fi designprocesser (fx udvikling af papirprototyper).
Derudover gives der introduktion til teorier om spildesign samt forskellige teoretiske didaktiske modeller til at forbinde designprocesser og læringsmål. Kurset lægger vægt på at inddrage de studerendes egne interesser og spilpræferencer gennem konkrete spileksempler i relation til forskellige læringskontekster (fx biblioteker, museer, organisationer, virksomheder, fritidsklubber, folkeskole, gymnasium, universitet eller bredere samfundsmæssige udfordringer). Formålet er således at give de studerende indsigt i, hvordan man kan designe og anvende spil med henblik på at udvikle kompetencer gennem konkrete spilbaserede undervisningsforløb.
Praktisk om modulet
- Type: Valgmodul (5 ECTS) under temarammen "Digital didaktik". Se modulbeskrivelse i studieordning.
- Sted: Ud over face-to-face-seminarer vil det meste af undervisningen i forløbet foregå virtuelt.
Seminardatoer, undervisningssted og øvrige udgifter
Muligheder for enkeltfag
Enkeltfag er en mulighed for dig, der ikke nødvendigvis ønsker at afslutte en fuld deltidsuddannelse.