Valgmodul - Master i IKT og Læring
Digitale kompetencer i og på tværs af fagområder
Fakta
Formålet med modulet er at udforske og sætte ord på digitale kompetencer, der er centrale for læring og vidensopbygning inden for og på tværs af fagområder. Deltagerne skal efter modulet kunne svare på spørgsmålet:
Hvad gør digitale teknologier ved min faglighed, og hvilke nye kompetencer er/bliver vigtige i min profession?
På modulet sætter vi fokus på digitale teknologiers dobbeltrolle som infrastruktur og 'kognitiv partner', der har forskellige betydninger for vidensarbejde. Som en infrastruktur og kommunikationsværktøj giver digitale teknologier brugeren adgang til data, information og mennesker med lignende interesser og ekspertise. Som kognitiv partner indtager digitale teknologier en rolle, hvor brugerne kan udvide deres handlerum ved at uddelegere dele af opgaver til software (fx med regning og korrekturlæsning) eller løse komplekse opgaver i samspil med teknologi (fx med søgemaskiner og datavisualisering).
Modulet introducerer til eksempler på digitale værktøjer og praksisser, der udvider og udfordrer fagområder, og som er medvirkende til at tegne en ‘tværfaglig vending’ inden for vidensarbejde. Fx:
- undersøgelser på nettet, fra informationssøgning og -vurdering til søgekritik
- data literacy til analyse og visualisering af mønstre i data
- dataindsamling i naturfag-eksperimenter (fx ved hjælp af mobiltelefoner) og deltagelse i citizen-science initiativer
- deltagelse i kollaborativ vidensopbygning (fx via fælles skrivning, tekst- og videoannotering, kuratering af online-ressourcer)
- sprogværktøjer (fx automatisk korrekturlæsning, integration af tekstkorpora i ordbøger, tale-til-tekst, chatbots).
Praktisk om modulet
- Type: Valgmodul (5 ECTS) under temarammen "Digitale kompetencer".
- Se modulbeskrivelse i studieordningen.
- Sted: Ud over face-to-face-seminarer vil det meste af undervisningen i forløbet foregå virtuelt.
Målgruppe og udbytte
Seminardatoer og øvrige udgifter
Muligheder for enkeltfag
Enkeltfag er en mulighed for dig, der ikke nødvendigvis ønsker at afslutte en fuld deltidsuddannelse.