Valgmodul - Master i IKT og Læring
Digital inklusion af ’hard to reach’ learners
Fakta
Formålet med valgmodulet Digital inklusion af ‘hard to reach learners’ er, at de studerende tilegner sig indsigt i og erfaringer med:
1. identifikation af udfordringer knyttet til digital inklusion af borgere i den digitale transformation
2. anvendelse af et toolkit, der kan tilpasses den enkelte organisations afsøgning af digitale læringsbehov hos borgere.
Valgmodulet introducerer til ny viden om de organisatoriske marginaliseringsproblematikker, der medvirker til at voksne borgere er i fare for at blive eller bliver digital ekskluderet i et hverdagslivsperspektiv. Endvidere introduceres til et digitalt samtaleværktøj, der fokuserer på borgeren som en ressource, og som legitim deltager i udarbejdelse af tiltag af digital læring, der kan bidrage til digital inklusion. Valgmodulet er baseret på forskningsresultater fra en dansk og nordisk kontekst. Der fokuseres på, hvordan man kan arbejde borgerinvolverende og skabe større samarbejde mellem forskellige sektorer i forbindelse med digital inklusion, , samt afhjælpe de organisatoriske mekanismer, der kan føre til digital eksklusion. Modulet henvender sig til professionelle i institutioner og organisationer, der arbejder med borgernær digitalisering.
Disse dækker over voksenundervisere på VUC inden for f.eks. FGU da det særligt er denne medarbejdergruppe, der beskæftiger sig med digital inklusion af ”hard to reach learners” eller HF-undervisere der arbejder digitale læringsmiljøer.
En anden målgruppe er offentlige/kommunale medarbejdere og ledere/mellemledere, der beskæftiger sig med digital inklusion. Det vil sige ledere/mellemledere, der organiserer og prioriterer i indsatser vedr. digital inklusion, og medarbejdere, der i deres daglige arbejde møder borgere, som er digitalt udfordret.
Praktiske informationer
Muligheder for enkeltfag
Enkeltfag er en mulighed for dig, der ikke nødvendigvis ønsker at afslutte en fuld deltidsuddannelse.