Ansøgning, optagelse og udmeldelse
Ansøgning, optagelse og udmeldelse
Ansøgning
Fra starten af marts kan du søge om optagelse på de deltidsuddannelser, der har studiestart i efteråret.
Fra starten af september kan du søge om optagelse på de deltidsuddannelser, der har studiestart i foråret.
Du søger om optagelse på Aalborg Universitets deltidsuddannelser gennem Ansøgningsportalen (STADS-DANS).
Se evt. login- og ansøgningsvejledning
Hvis du søger om optagelse på vejledningsforløbet til den fleksible masteruddannelse, skal du dog anvende et ansøgningsskema, som du finder på hjemmesiden for den fleksible masteruddannelse.
Dokumentation
Foruden udfyldelse af de påkrævede felter i Ansøgningsportalen skal du altid uploade dokumentation for, at du opfylder kravet om relevant, adgangsgivende uddannelse. Dvs. upload kopier af relevante eksamensbeviser.
Ved ansøgning til masteruddannelser og enkeltfag herfra skal du, udover at uploade dokumentation for adgangsgivende uddannelse, også uploade dokumentation for, at du opfylder kravet om min. 2 års relevant erhvervserfaring opnået efter afslutningen af din adgangsgivende uddannelse. Dvs. upload kopi af f.eks. ansættelseskontrakt, bekræftelse fra arbejdsgiver, lønseddel med anciennitet el. lign. Det er ikke nok kun at uploade et CV.
Ved ansøgning til HD 2. del og enkeltfag herfra skal du, udover at uploade dokumentation for adgangsgivende uddannelse, også uploade dokumentation for, at du opfylder kravet om min. 2 års relevant erhvervserfaring. Erhvervserfaring, der er opnået sideløbende med den adgangsgivende uddannelse, kan medregnes.
På hjemmesiden for den enkelte uddannelse vil det desuden fremgå, om der kræves yderligere dokumentation, og om der skal uploades en motivationsbeskrivelse.
Du kan forvente svar på din ansøgning ca. 2-4 uger efter ansøgningsfristens udløb. Ved Tompladsansøgninger dog først 1-2 uger inden semesterstart.
Hvis du har været udmeldt fra din deltidsuddannelse og ønsker at genoptage dit studie, kan du søge om at blive genindskrevet. Optagelse vil ske til semesterstart, dvs. pr. 1. september eller 1. februar.
Afhængigt af hvilken uddannelse eller fag, du ønsker at blive genindskrevet på, skal du enten anvende et genindskrivningsskema (se neden for) eller søge om optagelse via Ansøgningsportalen (STADS-DANS).
Kontakt kontoret for Efteruddannelse for at høre, hvilken ansøgningsmåde du skal anvende.
Din ansøgning om genindskrivning skal være kontoret for Efteruddannelse i hænde senest d. 1. december for forårssemestret og d. 1. juni for efterårssemestret. For HD dog senest d. 1. august for efterårssemesteret.
Hvis du har bestået prøver på en videregående uddannelse i fag, som både i indhold, omfang, varighed og niveau svarer til et eller flere af fagene i den uddannelse, du søger om optagelse på, har du mulighed for at søge om merit (fritagelse) for det eller de pågældende fag.
Ansøgningsprocedure og -frist
Når du søger om optagelse på en deltidsuddannelse i Ansøgningsportalen (STADS-DANS), har du her mulighed for at angive, at du søger merit. Når du har angivet det, skal du uploade din meritansøgning i form af en word- eller pdf-fil, hvori du gør rede for, hvilke uddannelseselementer, du søger merit for, samt hvilke forudgående fag eller uddannelser, du mener kan træde i stedet. Husk at uploade udførlig beskrivelse af og dokumentation for de aktiviteter og prøver, der danner grundlag for dit meritønske.
Du skal sende din meritansøgning i god tid inden uddannelsens ansøgningsfrist, da det er meget tidskrævende at behandle en meritansøgning.
Hvis en merit bevilliges, betyder det, at du ikke skal (og heller ikke må) deltage i undervisning og eksamen i det pågældende fag.
Vi er dataansvarlige
Aalborg Universitet
Fredrik Bajers Vej 7K
9220 Aalborg Ø
Cvr. nr. 2910238
Formålet med at behandle dine oplysninger
Vi behandler dine personoplysninger til følgende formål:
- Behandling af ansøgning om optagelse på en deltidsuddannelse
- Behandling af ansøgning om dispensation i tilknytning til ansøgning om optagelse på en deltidsuddannelse
- Behandling af ansøgning om merit i tilknytning til ansøgning om optagelse på en deltidsuddannelse
- Orientering om praktiske detaljer i forbindelse med uddannelsen
- Undervisnings- og eksamenstilrettelæggelse
- Behandling af klage over afslag på optagelse
- Behandling af klage over afslag på dispensation
- Behandling af klage over afslag på merit
- Statistiske formål
Vi behandler disse personoplysninger
Almindelige personoplysninger, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra e:
- Navn
- Adresse
- Telefonnummer
- Køn
- Alder
- Nationalitet
- Ansættelsesmæssige forhold
- Uddannelses- og eksamensoplysninger
Følsomme personoplysninger, jf. databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2, litra f:
- Eventuelle helbredsoplysninger
Dit CPR-nummer, jf. databeskyttelseslovens § 11, stk. 1
Sådan opbevarer vi dine oplysninger
Vi opbevarer dine personoplysninger, så længe det er nødvendigt i forhold til formålet med at behandle dine personoplysninger og i henhold til gældende lovgivning. Herefter arkiverer vi dine personoplysninger i henhold til arkivlovgivningen. Hvis vi ikke har pligt til at arkiverer dem, sletter eller anonymiserer vi dem i stedet.
Dine rettigheder
Når vi behandler dine personoplysninger, har du ifølge databeskyttelsesforordningen flere rettigheder. Det betyder bl.a., at du har ret til sletning og dataportabilitet.
I visse tilfælde har du ret til indsigt, berigtigelse, begrænsning og til at gøre indsigelse mod vores behandling af de omfattede personoplysninger.
Vær opmærksom på, at du ikke kan trække dit samtykke tilbage med tilbagevirkende kraft.
Du kan læse mere om dine rettigheder i vores privatlivspolitik, som du finder her.
AAU’s databeskyttelsesrådgiver
Har du generelle spørgsmål til dine rettigheder, kan du kontakte vores databeskyttelsesrådgiver Niels Vase på dpo@aau.dk
Vil du klage?
Mener du, at vi ikke behandler dine oplysninger efter reglerne, kan du klage til Datatilsynet på dt@datatilsynet.dk
Vi opfordrer dig dog til at kontakte os inden.
Videregivelse til og fra tredjepart inden for EU
Vi har modtaget dine data (eller dele af dine data) fra Ansøgningsportalen.
Orlov og udmeldelse
Hvis du ønsker at melde dig fra en deltidsuddannelse eller et enkeltfag, som du følger på deltid, skal du gøre det skriftligt via e-mail til kontoret for Efteruddannelse: efteruddannelse@aau.dk.
Hvis du allerede har registreret dig i universitetets IT-systemer, skal du udmelde dig via STADS-selvbetjening. (Log på STADS-selvbetjening og vælg derefter Administration - Udmeldelse).
Det er ikke muligt at få orlov, når du går på en efter- og videreuddannelse. Hvis du har brug for en pause i dit studie, skal du melde dig ud fra studiet. Når du senere ønsker at fortsætte dit studie, skal du melde dig ind igen, dvs. genindskrives (se ovenfor).
Du skal være opmærksom på, at der kan være krav om, at uddannelsen skal være afsluttet inden for et bestemt antal år - f.eks. 6 år - efter at du er begyndt på uddannelsen. Det nøjagtige antal år, du har til at fuldføre din uddannelse i, vil fremgå af den studieordning og den bekendtgørelse, der gælder for din uddannelse.
Dette tidskrav stilles, fordi der løbende sker ændringer i de uddannelsesbekendtgørelser og studieordninger, som undervisningen er tilrettelagt efter. Vælger du at holde pause og dermed udskyde eksamener, kan du altså risikere at komme i klemme. Der kan ske så store studieordningsændringer, at det bliver svært at få gjort studiet færdigt. Hvis du melder dig fra en uddannelse, har du som udgangspunkt ikke krav på senere at kunne gøre din uddannelse færdig under den studieordning, som du oprindelig er startet på, hvis du bliver genindskrevet på uddannelsen.
Der kan også ske det, at din uddannelse ikke udbydes igen, eller at der ikke er tilstrækkelig tilslutning til, at uddannelsen kan oprettes i de efterfølgende år.
Dispensation
Hvis du ikke har en af de adgangsgivende eksaminer, som er beskrevet i adgangskravet for den uddannelse, du er interesseret i at søge om optagelse på, kan du søge om optagelse på dispensation. Der kan dispenseres fra adgangskravet, når det ud fra en konkret vurdering skønnes, at du har uddannelsesmæssige kvalifikationer (dvs. anden uddannelse), som kan sidestilles med en af de adgangsgivende eksaminer.
Bemærk i forhold til master- og diplomuddannelser:
Der kan ikke dispenseres fra kravet om min. 2 års relevant erhvervserfaring. På masteruddannelser skal de 2 års erhvervserfaring være opnået efter den adgangsgivende eksamen.
På den erhvervsøkonomiske diplomuddannelse (HD) skal de 2 års erhvervserfaring være opnået sideløbende med adgangsgivende uddannelse eller efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Når du søger om optagelse på en uddannelse eller et enkeltmodul i Ansøgningsportalen (STADS-DANS), har du samtidig mulighed for at anføre, at du søger dispensation. Når du har anført det, skal du derefter uploade din dispensationsansøgning i form af en word- eller pdf-fil.
I dispensationsansøgningen skal du gøre rede for, hvilke andre uddannelsesmæssige kvalifikationer, du har, og hvordan du mener, at de kan sidestilles med den adgangsgivende eksamen. Du skal uploade dokumentation for disse andre uddannelsesmæssige kvalifikationer.
Realkompetencevurdering
En realkompetencevurdering har til formål at give anerkendelse for din samlede viden, færdigheder og kompetence i forhold til en akademiuddannelse eller diplomuddannelse. Realkompetencer omfatter dine samlede kvalifikationer, viden, færdigheder og kompetencer uanset hvor og hvordan, de er erhvervet. Anerkendte realkompetencer kan anvendes ved uddannelse i videreuddannelsessystemet for voksne eller som dokumentation for kompetencer til brug på arbejdsmarkedet.
Realkompetencevurdering foretages af uddannelsesinstitutioner, der er godkendt til at udbyde de uddannelser eller moduler, som realkompetencevurderingen foretages i forhold til. Konkret betyder det på Aalborg Universitet, at du har mulighed for at anmode universitetet om at vurdere dine kompetencer i forhold til den Erhvervsøkonomiske diplomuddannelse (HD).
Vurderingen foretages i forhold til enten:
- Adgangskrav til HD-uddannelsen
- Læringsmål for et eller flere moduler fra HD-uddannelsen
- En fuld HD-uddannelse
Universitetet kan afslå at iværksætte en realkompetencevurdering, hvis vi skønner, at dine dokumenterede kompetencer ikke eller kun i begrænset omfang svarer til adgangskravene til eller målene for HD-moduler eller HD-uddannelsen.
Der kan gives anerkendelse for dine realkompetencer i form af enten adgangsbevis, kompetencebevis eller uddannelsesbevis.
1. Adgangsbevis
Der kan gives anerkendelse for dine realkompetencer i form af et adgangsbevis, hvis universitetet vurderer, at kompetencerne kan sidestilles med de fastsatte adgangskrav til HD-uddannelsen eller moduler fra uddannelsen.
2. Kompetencebevis
Der kan gives anerkendelse for dine realkompetencer i form af et kompetencebevis, hvis universitetet vurderer, at kompetencerne modsvarer moduler af HD-uddnnelsen.
3. Uddannelsesbevis
Der kan gives anerkendelse for dine realkompetencer i form af et uddannelsesbevis, hvis universitetet vurderer, at kompetencerne modsvarer mål for læringsudbyttet for hele HD-uddannelsen.
For at universitetet kan foretage en realkompetencevurdering, skal du indsende et ansøgningsskema sammen med relevant og tilstrækkelig dokumentation til kontoret for Efteruddannelse.
Hvis du søger om realkompetencevurdering i forhold til et adgangsbevis til HD-uddannelsen på Aalborg Universitet, er ansøgningsfristen hhv. d. 1. juni og 1. december.
Kontoret for Efteruddannelse sender din ansøgning videre til studienævnet for HD-uddannelsen, som vurderer, om der er grundlag for at igangsætte en realkompetencevurdering.
Hvis der er grundlag for en vurdering, foretager studienævnet den og sender en skriftlig tilbagemelding til dig på resultatet af realkompetencevurderingen samt klagevejledning. Tilbagemeldingen indeholder desuden en vejledning i, hvordan du kan tilegne dig eventuelle manglende kompetencer i forhold til det kompetenceniveau, du gerne vil opnå.
Hvis den skriftlige dokumentation, som du har fremsendt, ikke er tilstrækkelig til at lave en vurdering, kan universitetet i samarbejde med dig tilrettelægge et individuelt forløb. Her får du mulighed for at demonstrere og få vurderet kompetencer, som er relevante i forhold til adgangskrav, niveaukrav og målbeskrivelse for uddannelsen. Det kan foregå ved f.eks. interview, vurderingsskema eller en prøve.
Det individuelle vurderingsforløb må højst vare 1 uge, og resultatet af en realkompetencevurdering skal meddeles til dig senest 2 uger efter forløbets afslutning.
Per 1. januar 2024 opkræves der ikke længere betaling i forbindelse med individuel realkompetencevurdering (RKV).
Selvstuderende
Du kan i nogle tilfælde, og efter universitetets godkendelse, tilmeldes en eksamen som selvstuderende, hvis du blot ønsker at blive eksamineret uden forudgående at have modtaget undervisning og/eller vejledning på en af vores deltidsuddannelser.
Du betaler kun for selve eksaminationen, hvilket samtidig betyder, at du således ikke har ret til at deltage i undervisning eller få vejledning. Betalingen for eksaminationen gælder kun den ene eksamen. Hvis du har brug for et nyt eksamensforsøg, skal du betale på ny.
Bemærk desuden, at du ikke kan opnå flere eksamensforsøg end det antal, der følger af reglerne fastsat i eksamensbekendtgørelsen samt evt. studieordningen for den enkelte uddannelse (normalt max. 3 eksamensforsøg).
Hvis du ønsker at blive eksamineret i forårssemesteret, skal vi have modtaget din ansøgning senest d. 1. februar.
Hvis du ønsker at blive eksamineret i efterårssemesteret, skal vi have modtaget din ansøgning senest d. 1. september.
Masteruddannelse som fleksibelt forløb
Hvis du har brug for en masteruddannelse inden for et fagområde, hvor der ikke allerede findes en relevant masteruddannelse, kan en masteruddannelse i nogle tilfælde gennemføres som en fleksibel master.
Kontakt kontoret for Efteruddannelse for mere information: efteruddannelse@aau.dk, tlf. 9940 9420.
Forbehold
Aalborg Universitet forbeholder sig retten til at undlade at igangsætte de uddannelser, fagpakker, moduler og enkeltfag, som er udbudt på hjemmesiden, på grund af utilstrækkelig søgning eller andre særlige omstændigheder.
Der tages forbehold for ændringer i deltagerbetalingen, indholdet i uddannelserne, afholdelsestidspunkt og -sted m.v.
Der tages desuden forbehold for fejl, mangler og ændringer i informationen på hjemmesiden.