Spring til indhold

Kunst og teknologi

Bachelor

Kunst og teknologi

studerende fra kunst og teknologi arbejder på projekt

På kunst og teknologi arbejder du både praktisk og teoretisk med interaktive kunstobjekter og installationer. Du kommer til at skabe egne projekter med kunst og teknologi og lærer at forholde dig reflekteret og kritisk til brug af teknologi og kunstneriske metoder i mange forskellige sammenhænge. Uddannelsen henvender sig til dig som er interesseret at arbejde indenfor kunst- kultur-og underholdningsindustrien.

Derfor skal du læse uddannelsen

Du brænder for at arbejde både praktisk og teoretisk med interaktiv kunst
Du er interesseret i programmering, Physical Computing og nye teknologier
Du drømmer om at arbejde i kunst- og kultursektoren eller indenfor de kreative erhverv

Aalborg

3-årig uddannelseDansk

Bachelor

Kunst og teknologi

studerende fra kunst og teknologi arbejder på projekt

På kunst og teknologi arbejder du både praktisk og teoretisk med interaktive kunstobjekter og installationer. Du kommer til at skabe egne projekter med kunst og teknologi og lærer at forholde dig reflekteret og kritisk til brug af teknologi og kunstneriske metoder i mange forskellige sammenhænge. Uddannelsen henvender sig til dig som er interesseret at arbejde indenfor kunst- kultur-og underholdningsindustrien.

Derfor skal du læse uddannelsen

Du brænder for at arbejde både praktisk og teoretisk med interaktiv kunst
Du er interesseret i programmering, Physical Computing og nye teknologier
Du drømmer om at arbejde i kunst- og kultursektoren eller indenfor de kreative erhverv

Aalborg

3-årig uddannelseDansk

På kunst og teknologi arbejder du med samspillet mellem kunst, æstetik og et bredt udvalg af teknologier. Omdrejningspunktet for uddannelsen er gruppebaseret projektarbejde. I samarbejde med dine medstuderende lærer du at realisere kunstprojekter fra de første ideer og skitser til et færdigt projekt, der kan vises frem for et publikum.

På kunst og teknologi får du bl.a. kompetencer i:

  • at skabe interaktive kunstinstallationer, oplevelser og performances
  • projektarbejde og projektstyring i kunstneriske processer
  • at arbejde både praktisk og akademisk med små og store kunstprojekter
  • at anvende digitalt kontrolleret lyd, lys, medier og billeder i kunstneriske projekter
  • at analysere og forholde dig kritisk til mediekunst og nye teknologiers kulturelle betydning
  • at målrette kunstneriske oplevelser til forskellige typer publikum og evaluere publikumsoplevelser.

Fagligt indhold

Værkstedsarbejde spiller sammen med de teoretiske kurser, og på hvert semester indgår en række workshops, hvor du får metodiske og praktiske kompetencer til brug i projektarbejdet.

Uddannelsen indeholder kurser i bl.a.:

  • Kunstneriske metoder.
  • Kunsthistorie og kunstteori.
  • Interaktionsdesign.
  • Programmering.
  • Physical Computing.
  • Performance teknologi.
  • Problembaseret projektarbejde i grupper.

Desuden indgår der løbende værkstedsundervisning, hvor du bl.a. lærer 2D og 3D digitale produktionsmetoder som f.eks. lasercutting og 3D-print. Du får kendskab til materialer og kommer f.eks. til at støbe i silikone til bløde robotter og arbejde med træ, metal og beton.

wearbles/kunstværk
Wearbles kan fortolke og fremvise fænomener der sædvanligvis ikke kan ses: f.eks som her: en dystopisk, antropocæn undervandsverden

Semesterprojekter og projektudstillinger

Lysinstallation til Kulturmødet på Mors, udviklet af 2. semester
Det kræver mange hænder og hoveder at udvikle kunstprojekter der kan bæres på kroppen på 3. semester
Du skal læse kunst og teknologi, hvis du interesserer dig for programmering, physical computing og nye teknologier.
Lysinstallation til Kulturmødet på Mors, udviklet af 2. semester
Det kræver mange hænder og hoveder at udvikle kunstprojekter der kan bæres på kroppen på 3. semester
Du skal læse kunst og teknologi, hvis du interesserer dig for programmering, physical computing og nye teknologier.

Hvert semester kommer du til at lave et større kunstnerisk projekt sammen med din projektgruppe. I arbejder med alle faser af projektet: fra idé til udstillingsklart projekt. Hvert semester afsluttes med en udstilling.

I semesterprojekterne kommer du til at arbejde med emner som:

  • Interaktive skulpturelle objekter.
  • Installationer i offentlige rum.
  • Wearables.
  • Interaktiv kunst målrettet bestemte brugergrupper.
  • Teknologier til brug i performance og teater.

Semesterprojekter og projektudstillinger

Projektarbejdet på kunst og teknologi handler om at skabe et fedt produkt, der blander teknologi, kunst og æstetik. Til sidst på semestret viser vi de kunstneriske produkter frem på en udstilling.

Se eksempler på semesterprojekter

Studieordning

Du kan læse mere om uddannelsens opbygning og indhold i studieordningen for bacheloruddannelsen i Kunst & teknologi (Art & Technology).

Guest Exchange student

If you want to apply for our guest exchange program on our 4th and/or 5th semester, please visit our English site for more information.

Read more

Semesteroversigt

Undervisningen på 4. og 5. semester foregår på engelsk.

På hhv. 4. og 6. semester har du mulighed for at tone din uddannelse i form af valgfag, som typisk udbydes af andre fag eller fagområder.

Kandidatmuligheder

Med en BA i Kunst & Teknologi har du automatisk adgang til at læse følgende kandidatuddannelser på AAU:

    Du har desuden gode forudsætninger for at søge optagelse på kandidatuddannelser indenfor f.eks. interaktive digitale medier, interaktionsdesign, lyd- og lysdesign, oplevelsesøkonomi eller kunst og kunstformidling.

    I løbet af bacheloruddannelsen bliver du præsenteret for en række aspekter af kunstnerisk og kreativt arbejde, og du vil derfor få en fornemmelse for, hvilket område du ønsker at specialisere dig indenfor.

    studerende arbejdet på projekt til udstilling_kunst og teknologi_aau
    Kunst og Teknologi (tidligere ArT & Technology) startede i 2008 og de første bachelorer blev færdige i sommeren 2011.

    Job og karriere

    Kunst og teknologi henvender sig til dig som er interesseret i at arbejde indenfor kunst- kultur-og underholdningsindustrien. Med sin kombination af teoretiske, teknologiske og praktiske kompetencer retter uddannelsen sig mod jobs indenfor de kreative erhverv.

    Jobmuligheder

    Afhængig af hvilken kandidatuddannelse du vælger at bygge ovenpå bacheloren i kunst og teknologi, vil du kunne arbejde i forskellige stillinger og sammenhænge.

    Se hvilke job- og karrieremuligheder bacheloruddannelsen i Kunst og Teknologi på AAU har ført til: Dimittendundersøgelsen kunst og teknologi bachelor AAU2019

    Udenlandsophold

    Som en del af bacheloruddannelsen kunst og teknologi kan du studere et semester i udlandet. Dette gøres typisk på 4. eller 5. semester. Et godkendt udlandsophold vil erstatte det semester, du ellers skulle have fulgt på AAU. Aalborg Universitet har en del samarbejdsaftaler med universiteter i udlandet. Du kan enten søge om udlandsophold gennem en samarbejdsaftale eller kontakte et universitet selv.

    Du kan læse mere om regler for udlandsophold og AAU’s samarbejdaftaler på Internationalt Kontors hjemmeside.

    Alt dette kan du finde mere om på internationalt kontors hjemmeside.

    Optagelse og adgangskrav

    Kontakt

    Kommende arrangementer

    Tilmeld dig AAU's nyhedsbrev til gymnasieelever

    Vær blandt de første til at modtage nyheder om uddannelser, ansøgningsfrister, studievejledning, åbent hus, livet som studerende og meget mere og tilmeld dig vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrev