Spring til indhold
ForsideUddannelseBacheloruddannelserBaeredygtigt Design

TRADITIONELLE INGENIØRFAG SAMT ANTROPOLOGISKE OG SOCIOMATERIELLE FAG

Alexander læser Bæredygtigt Design og har valgt det grundet uddannelsens mulighed for at kombinere traditionelle ingeniørfag med antropologiske og sociomaterielle fag

Hvorfor valgte du civilingeniøruddannelsen i Bæredygtigt Design?


Jeg valgte denne uddannelse da jeg følte at den tilbød en interessant faglighed som man ikke finde så mange steder. Derudover havde jeg hørt godt om den fra en anden der allerede studerede uddannelsen.

Hvordan adskiller studiet sig fagligt, efter din mening, fra andre uddannelser? 


Kombinationen af de traditionelle ingeniørfag og så de mere antropologiske og sociomaterielle fag giver en rigtig god dynamik i forhold til at blive en ingeniør som rent faktisk kan sætte sig i brugernes sted og tolke på mange forskellige forhold. Dertil at kunne være bindeled mellem flere faggrupper, da man lidt lærer at tale alles ”sprog”.

Hvordan er studiemiljøet på Bæredygtigt Design uddannelsen? 


Studiemiljøet er meget imødekommende, forstået på den måde at der er plads til alle.

Både under forelæsninger men også rent socialt til arrangementer og fester.

Vi forstår heldigvis også at være ”professionelle” og give plads til hinanden når tingene bliver presset.

Derudover har vi fantastiske rammer, med eget forelæsningsområde og ”private” nicher til alle grupper, hvilket i høj grad øger vores motivation og vilje til at lærer.

Hvad har overrasket dig positivt ved uddannelsen?


Jeg er blevet meget positivt overrasket over hvor seriøst vores tanker bliver taget. Det kan i høj grad også skyldes at meget af den teori vi arbejder med, stadigvæk er i udvikling og forelæserne derfor er interesseret i at spare med de studerende og få udbredt horisonten. Det har også overrasket mig hvor seriøst der bliver arbejdet fra alles sider når man skal nå en deadline, og hvor fleksible vejlederne er.

Hvad har været svært?


Idet mange af teorierne stadigvæk er i fortsat udvikling har det nogle gange været svært at kunne finde en god måde at applicerer dem på, da der ikke er så mange eksempler at drage på.

Hvordan har din studietid været indtil videre? 


Den korte beskrivelse ville nok være ”en rutsjebane tur” forstået på den måde at det er en super spænende rejse som har op og nedture, men nedturene skal her ses som udfordringer og når de bliver løst, er det en stor forløsning. Jeg syntes personligt at udfordring er en god ting for det er hvad der gør os dygtige, og der er ikke nogen der har sagt at det skal være nemt at blive ingeniør.

Hvordan ser du din fremtid, og hvad er dit drømmejob?


Fremtiden er stadigvæk ikke defineret, og det rænker jeg også er fint med denne uddannelse, idet den åbner mange døre, og man kan yderligere specialiserer sig inden for mange felter. Men arbejde inden for transport har altid interesseret mig, specielt inden for bilbranchen.