Sundheds­udspil er en god nyhed for sund­heden i Nord­jylland

Lagt online: 18.09.2024

Der skal fremover uddannes flere læger på Aalborg Universitet. Regeringen har nemlig i deres udspil som opfølgning på Strukturkommissionens rapport fastslået, at vi i Region Nordjylland er gode til at få vores dygtige læger ud i primærsektoren.

Sundheds­udspil er en god nyhed for sund­heden i Nord­jylland

Lagt online: 18.09.2024

Af Bo Jeppesen, Rektorsekretariatet og Jane Grønning Johansen, AAU Kommunikation og Public Affairs
Foto: AAU

Regeringen lægger op til i et nyt sundhedsudspil, at der oprettes 70 flere studiepladser på bacheloren i medicin på Aalborg Universitet. Det betyder, at universitetet vil uddanne knap 250 læger om året. De 70 ekstra studiepladser på medicinstudiet er et led i at sikre bedre lægedækning i hele landet.

Nordjylland står i en situation, hvor der er mangel på både praktiserende læger og speciallæger, og derfor er det en rigtig god nyhed for nordjyderne, fortæller rektor på Aalborg Universitet Per Michael Johansen.

- Det er en fantastisk nyhed for borgerne i Nordjylland. Erfaringen viser nemlig, at de fleste af de nye kandidater bliver i regionen, og det er godt nyt for den mangel på læger, der især er i almen praksis mange steder rundt i regionens geografi. Forslaget vil dermed være med til at mindske den ulighed i sundhed, der er på tværs af Danmark, siger rektor Per Michael Johansen.

Uddannelsesstedet er afgørende

Uddannelsessted har en afgørende betydning for, hvor de nyuddannede læger efterfølgende etablerer sig som læger og speciallæger. I 2024 vil 630 læger være dimitteret fra AAU, og ca. 80 procent  af de nyuddannede læger påbegynder deres videreuddannelse i Region Nordjylland.

Rektor er derfor glad for regeringens anerkendelse af den høje kvalitet af kandidaterne fra Aalborg Universitet.

- Vi er klar til at modtage de nye studerende i nye moderne rammer. Det tætte samarbejde med Region Nordjylland om medicinuddannelsen er netop blevet styrket med etableringen af en ny bygning til sundhedsvidenskab, der er etableret sammen med det nye universitetshospital (supersygehus) i Aalborg Øst. Det betyder, at den kliniske træning af de studerende fremover vil foregå sømløst fra auditorie til klinik, siger rektor.

Der bliver ikke kun et tæt samarbejde med det nye universitetshospital i Aalborg om de nye studerende, men også med regionshospitalet i Hjørring (RHN), hvor AAU investerer i en ny sundhedscampus. Målet er med nye digitale og teknologiske rammer og faciliteter at gøre det attraktivt at studere, undervise og forske i tilknytning til RHN.

AAU Presse
Tlf.: 2215 0192