Studerende fra AAU bidrager til NASA's Mars Mission

Det er de færreste, der får lov til at holde møder med NASA-forskere og bidrage til udforskningen af Mars, men det er blevet virkeligheden for tre studerende fra Institut for Datalogi på AAU.

Studerende fra AAU bidrager til NASA's Mars Mission

Bidrag til NASA's mission

De studerendes arbejde har været med til at forbedre analysen af data fra NASA's ChemCam- og SuperCam-instrumenter, som er monteret på Mars-roverne Curiosity og Perseverance. De har udviklet metoder til at kombinere forskellige modeller og teknikker, der effektivt behandler og analyserer data. Deres kode har automatiseret processer, der tidligere var manuelle og tidskrævende, og de har tilføjet en ny funktionalitet, der hjælper forskerne med at give en bedre forståelse for den komplekse data.

De har desuden udviklet et katalog, der gør det nemt for forskere at identificere de mest effektive metoder til at finde elementer i Mars' sten og jord. Derudover har de skabt et værktøj, der gør det muligt at udføre store eksperimenter med forskellige modeller og teknikker. Dette værktøj var afgørende for deres egne resultater og har vakt stor interesse blandt forskerne på NASA's hold.

De studerende blev inviteret til at præsentere deres metoder for kalibreringsteamet, som analyserer og fortolker data fra Mars. Dette team arbejder for at forbedre vores forståelse af Mars' geologiske sammensætning og bidrager til missionens overordnede mål om at finde tegn på liv på planeten.

Drengedrømmen om Mars

At arbejde så tæt på en mission, der potentielt kan frembringe ny viden om liv på Mars, har været en drøm, der gik i opfyldelse for de tre studerende. De studerende har i over et år haft et tæt samarbejde med deres vejledere Daniele Dell'Aglio og Juan Manuel Rodriguez fra Institut for Datalogi og har løbende haft møder med deres bi-vejleder Jens Frydenvang fra KU samt forskere fra USGS, der alle er markante medlemmer af NASA’s missioner, og har kunnet give en unik indsigt i missionernes udvikling og fremtidsmål.

- Det har været utroligt at være så tæt på missionerne. Måske bliver vi ikke astronauter, men vores bidrag kan hjælpe os med at blive klogere på, hvad der er på Mars, fortæller en af de studerende.

De studerendes resultater er så lovende, at forskerne på NASA's hold allerede har implementeret dem i deres analysearbejde. De har også modtaget et certifikat fra to af de primære forskere på ChemCam og SuperCam holdene, som bekræfter de studerendes vigtige bidrag til missionen.

Fremtidsperspektiver

De tre studerendes bidrag og samarbejde med NASA har ikke kun været en lærerig oplevelse, men også en inspirerende rejse, der har potentialet til at forme deres fremtidige karrierer inden for software og rummet. Projektsamarbejdet med NASA har styrket deres ambitioner om at arbejde med noget, der gør en reel forskel. Som software-ingeniører har de mulighed for at arbejde bredt på tværs af felter og påvirke mange forskellige områder, herunder udforskning af rummet.

Fakta

De studerende har i deres specialeprojekt forbedret analysemetoden for data fra laser-induceret nedbrydningsspektroskopi (LIBS). Deres arbejde gør det muligt at bestemme mængden og sammensætningen af forskellige mineraler og oxider i geologiske prøver med større præcision. De bruger avancerede maskinlæringsteknikker og en kombination af forskellige regressionsmodeller for at løse problemer, som har mange variabler eller til at identificere sammenhæng mellem variabler ud fra en begrænset mængde data.

Læs også TV2 Nords artikel: "Studerende hjælpe NASA på Mars"