Spring til indhold
Forside

Nyhed

Simpel robot kan facilitere førskolebørns leg

En robot kan bruges til at engagere børn i leg – både alene og sammen med andre børn, viser et forskningsstudie. Studiet peger også på, at et simpelt teknisk setup og robottens udseende og tale er vigtige elementer i designet af sociale robotter målrettet de yngste børn.

Nyhed

Simpel robot kan facilitere førskolebørns leg

En robot kan bruges til at engagere børn i leg – både alene og sammen med andre børn, viser et forskningsstudie. Studiet peger også på, at et simpelt teknisk setup og robottens udseende og tale er vigtige elementer i designet af sociale robotter målrettet de yngste børn.

Af Susanne H. Knudsen for AAU Kommunikation og Public Affairs
Foto: Aalborg Universitet

Robotter har for længst fundet vej til de danske klasselokaler. Men kan robotter også inspirere de yngste børn til leg, hvis en lærer eller pædagog pludselig bliver nødt til at forlade lokalet eller rette al sin opmærksomhed mod et enkelt barn?

Det besluttede en gruppe studerende og deres underviser, lektor Tim Merritt, fra Institut for Datalogi på Aalborg Universitet at undersøge i samarbejde med LEGO® Group.

”Vi ville gerne udforske kreative teknologier og var særligt interesserede i, om digitale teknologier kan engagere børn i leg og læring. Vi udviklede derfor en ekstremt simpel robot, som udelukkende laver en forespørgsel, får en respons og laver en ny forespørgsel,” forklarer Tim Merritt.

Vores undersøgelse viste, at børn var interesserede i at interagere socialt med robotten. Selv en lille prompt kunne sætte gang i en leg, og vi så også børnene lege sammen og bl.a. bygge en bro hen til robotten. Børnene syntes dog, at det var særligt sjovt at høre, hvad robotten efterspurgte, og levere det

Tim Merritt, Lektor ved Institut for Datalogi, AAU

Børnene inddrog robotten i leg

Den simple robot, som forskergruppen kalder Robert Robot, er fremstillet i pap og fungerer via en mobiltelefon. Den kan ikke bevæge sig, men udelukkende kommunikere med visuelle udtryk som at blinke eller rynke bryn eller gennem lyd. Som led i projektet producerede forskerne fire eksemplarer af Robert Robot og satte dem op på en legeplads i DUPLO®-området på LEGO’s årlige messe. Her observerede de i alt 214 børn mellem to og seks år, mens de interagerede med robotten.

”Vores undersøgelse viste, at børn var interesserede i at interagere socialt med robotten. Selv en lille prompt kunne sætte gang i en leg, og vi så også børnene lege sammen og bl.a. bygge en bro hen til robotten. Børnene syntes dog, at det var særligt sjovt at høre, hvad robotten efterspurgte, og levere det,” fortæller Tim Merritt.

Det tekniske setup skal være simpelt

Resultaterne af studiet viser også, hvad designere skal være opmærksomme på, når de fremadrettet skal udvikle robotter, der kan understøtte børns leg og læring. Ifølge forskerne er det vigtigt at designe robotterne, så de både kan inspirere til planlagt leg og lægge op til, at børnene kan skabe deres egne lege. Samtidig skal en robot kunne vække følelser hos børnene. Robert Robot er inspireret af en tegneseriefigur, så udseendet vakte genkendelse hos børnene, som også morede sig over robottens visuelle udtryk og dens spørgsmål og humor.

”Vores undersøger peger også på, at det ikke kræver en avanceret social robot for at engagere børn i leg. Vores råd er derfor at holde det tekniske setup simpelt. Det er dog vigtigt, at robotten er fremstillet i et holdbart materiale, for børnene vil fysisk undersøge robottens funktioner og begrænser,” siger Tim Merritt.

Sådan fungerer Robert Robot

Robotten er 75 cm høj og fremstillet i pap. Den kan ikke fysisk bevæge kroppen og er placeret i en siddende position, mens den holder en åben legetøjsboks. Når robotten er aktiveret, kører den automatisk via en Android-app på en mobiltelefon, som er placeret i robottens hoved. Her bliver skærmen, som er dækket af et beskyttende lag plastik, brugt til at animere robottens ansigtsudtryk.

Systemet inkluderer også en mikrofon, der er installeret i legetøjsboksen og registrerer, når børnene smider en klods i kassen, et batteri og en højttaler, som er gemt bag et sort klæde i robottens mund.

Robottens stemme er indtalt af en mandlig skuespiller og ligger stilmæssigt op ad det, børnene kan genkende fra tegnefilm.

Robotten faciliterer til leg gennem visuelle udtryk og lyd. Den kan f.eks. spørge: ”Kan du finde nogle blå klodser til min legetøjsboks?” Eller inspirere til en ny leg ved at spørge ”Hvad med at lege, at vi er fugle? Kan du flyve som en fugl?” Når et barn smider en klods i legetøjsboksen, reagerer robotten også med feedback f.eks. ”Wow, hvor er det imponerende”, mens dens øjne bliver store, eller ”Hmm, interessant, hvor den rynker øjenbrynene. Her kan du se, hvordan Robert Robot fungerer:

thumbnail

Robert Robot

Du skal acceptere følgende cookiekategorier for at kunne se indholdet:

Robert Robot

FAKTA

  • Deltagerne i projektet var børn mellem to og seks år, som besøgte LEGO® Festival of Play
  • Robert Robot er designet i et samarbejde mellem LEGO® Group og specialestuderende Julie Torpegaard, Line Søndergaard Knudsen, Morten Præst Linnet og Mikael B. Skov samt lektor Tim Merritt fra Institut for Datalogi på Aalborg Universitet
  • Forud for dette projekt havde gruppen gennemført et studie med en lignende robot i et klasseværelse. Her var processen dog ikke automatiseret, men blev styret af en lærer.

Relaterede nyheder

Kontakt

  • Tim Merritt, lektor på Institut for Datalogi, på tlf.: 42 44 28 99, e-mail: merritt@cs.aau.dk 
  • Nelly Sander, projektleder AAU Kommunikation og Public Affairs, tlf.: 99 40 20 18, e-mail: nsa@adm.aau.dk