Gæsteforelæsning

Ruslands invasion af Ukraine belyst med neorealisme

Institut for Politik og Samfund

Beskrivelse af aktiviteten: Krigens gru er igen virkelig på det europæiske kontinent. Men hvorfor invaderede Rusland Ukraine? Hvad mener Putin, når han siger, at han begræder Sovjetunionens opløsning, der skete for mere end 30 år siden?

Den 24. februar 2022 invaderede Rusland Ukraine. Vestlige efterretningstjenester og medier havde længe rapporteret om russisk militær opbygning langs den russisk-ukrainske grænse. Ruslands præsident, Vladimir Putin, havde desuden i månederne op til invasionen stillet en række krav til Vesten og NATO. Blandt kravene var forsikringer om, at Ukraine aldrig bliver medlem af NATO – noget, de vestlige lande blankt afviste.

Alligevel kom det bag på de fleste, da invasionen kom. Krigen er dybt ulykkelig men også uforståelig, når den bedømmes fra et liberalt og humanistisk værdisæt. Den medfører store økonomiske trængsler for russerne selv og et ufattelig tab af menneskeliv. Er krigen udtryk for en sindssyg mands storhedsvanvid? Eller har den en politisk logik?

Den amerikanske forsker i international politik John Mearsheimer har i et længere essay redegjort for et neo-realistisk perspektiv på Ukraine-krisen. Meget kontroversielt mener han, at vesten bærer et stort medansvar for krisen, bl.a. grundet NATOs gentagne østudvidelser og manglende forståelse for Ruslands sikkerhedspolitiske situation.

Gæsteforelæsningen præsenterer og diskuterer Mearsheimers argumenter og belyser Ukraine-krisen i et historisk perspektiv, der går helt tilbage Napoleons felttog mod Moskva i 1812 og Nazi-Tysklands ”Operation Barbarossa” i 1941.

En afgørende epoke er tillige årene fra 1985 til 1991 og den kolde krigs afslutning. Perioden startede med en gradvis forbrødring mellem USA og Sovjetunionen personificeret ved topmøderne mellem Ronald Reagan og Mikhail Gorbatjov. Aftalerne om nedrustning og afspænding og Gorbatjovs ”perestrojka” førte til murens fald og fredelige demokratiske revolutioner i mange af de Østeuropæiske lande.

Men forandringerne slap også andre kræfter løs, der få år efter førte til Sovjetunionens opløsning. Noget, der bestemt ikke var en del af planen, og som rev op i gamle sår i forholdet mellem Rusland og Ukraine og Rusland og Vesten.

Karakter af besøgets indhold:  Foredrag.

Faglig relevans: Samfundsfag, Samtidshistorie.

Nøgleord: International politik, Rusland, Ukraine.

Forventet niveau: 3.g.

Forberedelse og praktiske forhold: Det forventes, at eleverne følger med i nyhederne om krigen i Ukraine.

Udbytte: Eleverne får viden om Ukraine-krigens historiske kontekst og kendskab til den neo-realistiske skole inden for International Politik.

Maks. antal personer: Intet maks.

Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktperson.

Besøgets varighed: 1,5 time

Mødested: Det respektive gymnasium.

Krav til lokaler: Der skal bruges en projekter i lokalet.

Forelæser: Lektor og ph.d. Mads Peter Klindt. Mads Peter er underviser på
bacheloruddannelserne i Politik & Administration og Samfundsfag på Aalborg Universitet.

Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk  - Team Ledelsesstøtte: LKK@id.aau.dk- Der kan i visse geografiske tilfælde være situationer, hvor vi vil have svært ved at nå alle. Men skriv endelig til os, så vil vi se på, om vi kan arrangere et besøg hos jer.

By FreshCorp619 - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=48226494