Gæsteforelæsning

Innovation og digitalisering i den offentlige sektor

Institut for Politik og Samfund

Beskrivelse af aktiviteten: Danmark har en af verdens største offentlige sektorer målt på antal ansatte og forbrug. Det skyldes først og fremmest, at den offentlige sektor i Danmark er hovedleverandør af velfærdsydelser som ældrepleje, skoler, sygehuse og børnehaver. Men finansieringen af velfærdsstaten står imidlertid overfor en række udfordringer i form af den demografiske udvikling med flere ældre og færre unge og en stigende global konkurrence kombineret med politiske løfter om skatte- og afgiftstop. Derfor har skiftende regeringer iværksat en række moderniserings- og effektiviseringstiltag for at få ’mest mulig velfærd for pengene’. De senere år har digitalisering været det vigtigste element i denne proces, hvor introduktionen af digitale IT-løsninger skal effektivisere og optimere den offentlige serviceproduktion.

I denne gæsteforelæsning ser vi på, hvordan innovation og digitalisering potentielt kan være med til at løfte den danske velfærdsmodel. Vi kommer ind på konkrete projekter, hvor digitalisering har gjort den offentlige service produktion mere effektiv. Det kan være alt fra store IT-systemer, der forbinder sundhedssektoren til brugen af Apps og tablets i bl.a. folkeskolen og hjemmeplejen.

Danmark har en global førerposition, når det gælder digitalisering, hvilket er helt afgørende for at sikre velfærdssamfundet i fremtiden. Men innovative, digitale løsninger i den offentlige sektor tegner sig også til at blive en vigtig eksportvare for Danmark sammen med andre velfærdsteknologier.

Til sidst ser vi også på, hvordan den teknologiske udvikling generelt påvirker arbejdsmarkedet med flere ansættelser via digitale platforme og med flere og mere avancerede robotter og brugen af kunstig intelligens.

Karakter af besøgets indhold:  Foredrag.

Faglig relevans: Samfundsfag, Innovation.

Nøgleord: Innovation, digitalisering.

Forventet niveau: 2.g og 3.g.

Forberedelse og praktiske forhold: Ingen forberedelse.

Udbytte: Forskningsbaseret viden om digitaliseringens muligheder.

Maks. antal personer: Intet maks.

Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktperson.

Besøgets varighed: 1,5 time

Mødested: Det respektive gymnasium.

Krav til lokaler: Der skal bruges en projekter i lokalet.

Forelæser: Lektor Laust Høgedahl, Ph.d. forsker bl.a. i modernisering af den offentlige sektor. Underviser på bacheloruddannelsen i Innovation & Digitalisering på Institut for Politik & Samfund, Aalborg Universitet.

Kristian Nysom Lassen, bachelorstuderende i Innovation & Digitalisering på Institut for Politik & Samfund, Aalborg Universitet

Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk  - Team Ledelsesstøtte: LKK@id.aau.dk - Der kan i visse geografiske tilfælde være situationer, hvor vi vil have svært ved at nå alle. Men skriv endelig til os, så vil vi se på, om vi kan arrangere et besøg hos jer.