Gæsteforelæsning

Forstå ændringerne i EU’s økonomiske politik

Institut for Politik og Samfund

Beskrivelse af aktiviteten:  Sparekniven er lagt på hylden og EU uddeler nu milliarder af euro til de hårdt trængte økonomier i Syd- og Østeuropa. Men hvad har forårsaget dette markante skift i EU’s krisepolitik?

I forbindelse med budgetforhandlingerne for EU’s nuværende syvårsbudget (2021-2027) blev Europa-Parlamentet og Det Europæiske Råd enige om etableringen af en ny hjælpefond ”Next Generation EU” (NGEU), der yder støtte til de hårdt trængte EU-lande. Især Spanien og Italien får hjælp.

Fonden markerer på flere måder et brud med EU’s hidtidige økonomiske politik. Det er første gang EU-Kommission låner penge på vegne af hele unionen i denne skala (ca. 800 milliarder euro). Desuden er det nyt, at økonomisk hjælp gives som støtte og uden skrappe krav om tilbagebetaling. Nogle forskere taler om et såkaldt ”Hamiltonian” moment, og at EU måske har taget det første skridt på vej mod en egentlig finanspolitisk union.

Men hvad er årsagen til dette politikskifte? I denne gæsteforelæsning introduceres de to hovedteorier om europæiske integration – neo-funktionalisme og inter-governmentalisme – og vi bruger dem til at analysere udviklingen i EU’s økonomiske politik.

Neo-funktionalisterne har fokus på EU-Kommissionens rolle og spill-over effekter, der gradvis øger behovet for mere integration. NGEU-hjælpefonden kan i det lys ses som en naturlig forlængelse af Det Indre Marked, ØMU’en, euro-samarbejdet og efterdønningerne af finanskrisen.

Inter-governmentalisterne hævder derimod, at medlemslandene er de vigtigste aktører. Især de store lande er vigtige. Nybrud i det europæiske samarbejde, f.eks. NGEU, skyldes således, at der har været et sammenfald mellem tyske, franske og italienske interesser.

Karakter af besøgets indhold:  Foredrag.

Faglig relevans: Samfundsfag og international økonomi.

Nøgleord: EU, økonomi, politik.

Forventet niveau: 3.g

Forberedelse og praktiske forhold: Ingen forberedelse.

Udbytte: Eleverne får viden om aktuelle politikudviklinger i EU og kendskab til to forskellige teorier, der bruges til at analysere europæisk politik.

Maks. antal personer: Intet maks.

Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktperson.

Besøgets varighed: 1,5 time

Mødested: Det respektive gymnasium.

Krav til lokaler: Der skal bruges en projekter i lokalet.

Forelæser: Lektor og ph.d. Mads Peter Klindt. Mads Peter er underviser på
bacheloruddannelserne i Politik & Administration og Samfundsfag på Aalborg Universitet.

Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk  - Team Ledelsesstøtte: LKK@id.aau.dk - Der kan i visse geografiske tilfælde være situationer, hvor vi vil have svært ved at nå alle. Men skriv endelig til os, så vil vi se på, om vi kan arrangere et besøg hos jer.

”Source: Council of the European Unions”