ForsideSamarbejdeTilbud til gymnasierGæsteforelæsningerInstitut for Politik og Samfund

Gæsteforelæsning

Det digitale Kina – smidig administration eller total overvågning?

Institut for Politik og Samfund

Beskrivelse af aktiviteten: Vi hører ofte om tik-tok og andre kinesiske udviklede digitale løsninger som potentielt farlige, fordi de ses om en del af en kinesiske total overvågningsstrategi. I denne forelæsning præsenterer foredragsholderen dugfriske forskningsresultater om, hvad det er for nogle konkrete problemer, digitalisering og automatiserede beslutningsprocesser baseret på digitalisering skal løse i Kina, og hvad disse løsninger betyder for den enkelte. I foredraget skal vi bl.a. høre om visionerne bag Kinas sociale kreditsystem og, hvor det er i dag, og vi skal høre om den meget langvarige og meget omfattende brug af Kinas version af Corona-passet, som endte med at føre til nogen af de største protester i landet siden oprøret på den Himmelske Freds Plads in 1989.

Karakter af besøgets indhold:  Foredrag.

Faglig relevans: Samfundsfag, informatik, kinesisk.

Nøgleord: Digitalisering, overvågning, Kina

Forventet niveau: Der kræves ikke noget særligt forkendskab.

Forberedelse og praktiske forhold: Ingen forberedelse.

Udbytte:Eleverne får en forståelse for, hvordan global digitalisering ser ud fra Kina, og en forståelse for, hvad der måske er de samme farer som ved alle andre digitale produkter, når man bruger et kinesiske produkt, og hvad der måske kan være anderledes.

Maks. antal personer: Intet maks.

Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktperson.

Besøgets varighed: 1,5 time

Mødested: Det respektive gymnasium.

Krav til lokaler: Der skal bruges en projekter i lokalet.

Forelæser: Jesper Willaing Zeuthen, Lektor og PhD i kinesiske områdestudier, Institut for Politik og Samfund, Aalborg Universitet. Foredragsholderen har boet en årrække i Kina og arbejder for tiden på et forskningsprojekt om Kinas sociale kreditsystem.

Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk  - Team Ledelsesstøtte: LKK@id.aau.dk - Der kan i visse geografiske tilfælde være situationer, hvor vi vil have svært ved at nå alle. Men skriv endelig til os, så vil vi se på, om vi kan arrangere et besøg hos jer.

Kinesisk mobile pay app er en af mange betalingsmuligheder i lufthavnen i Melbourne, Australien. © Jesper Willaing Zeuthen Februar 2023