Gæsteforelæsning

Smerte - Den gode, den onde og den virkeligt grusomme

Institut for Medicin og Sundhedsteknologi

Beskrivelse af aktiviteten: Alle har oplevet den, alle kommer til at opleve den igen, og ingen holder af den. Smerten. Smerten er et alarmsystem, der har til opgave at undgå at vi selv, eller sygdomme gør skade på vores krop. Smerter er derfor den hyppigste årsag til, at vi søger læge.

Men alt for ofte bliver smerter ved at være der selvom en skade er læget eller en sygdom er overstået; smerten bliver kronisk. Kroniske smerter har ingen alarmfunktion, men er blot en invaliderende oplevelse af, at kroppen er i stykker. Derfor er smerter også en af de dyreste sygdomme for det vestlige samfund. Men hvad ved vi egentligt om denne uelskede men essentielle livsledsager? Det skal vi se nærmere på.

Karakter af besøgets indhold: Forelæsning.

Faglig relevans: Biologi

Nøgleord: Smertens fysiologi, neurofysiologi, perception, lidt om sygdom, teknologiens begrænsninger til at måle smerte.

Forventet niveau: Alle

Forberedelse og praktiske forhold: Ingen forberedelse. Der skal bruges en projektor, kaffe og engangskrus.

Udbytte: Dette foredrag giver viden om smertes fysiologi.

Maks. antal personer: Intet maks.

Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktperson.

Besøgets varighed: 45-90 min.

Mødested: Det respektive gymnasium.

Forelæser: Carsten Dahl Mørch, Lektor, Institut for Medicin og Sundhedsteknologi.

Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk  - Malene Møller Knudsen, Institut for Medicin og Sundhedsteknologi. Der kan i visse geografiske tilfælde være situationer, hvor vi vil have svært ved at nå alle. Men skriv endelig til os, så vil vi se på, om vi kan arrangere et besøg hos jer.