ForsideSamarbejdeTilbud til gymnasierGæsteforelæsningerInstitut for Medicin og Sundhedsteknologi

Gæsteforelæsning

Genetiske forandringer i arvelige hjertesygdomme og pludselige dødsfald

Institut for Medicin og Sundhedsteknologi

Beskrivelse af aktiviteten: Arvelige hjerterytmeforstyrrelser og pludselig død kan være forårsaget af forandringer i gener, der kontrollerer ionbalancerne i hjertets celler. Disse forandringer er ofte ukendte for de enkelte individer ind til, at de kommer til udtryk ved et hjertestop. Anvendelsen af genetiske undersøgelser er en fordel for at kunne påvise rytmeforstyrrelserne og forhindre dødelige udfald. Det kan dog være svært at vurdere hvor vidt den enkelte genetiske forandring forårsager sygdom eller ej.

Ved at sammenligne store mængder genetiske data fra både syge og raske er det muligt at danne ny viden om de enkelte genetiske forandringer og dermed forbedre anvendelsen af genetisk diagnostik.

Karakter af besøgets indhold:  Foredrag

Faglig relevans: Biologi og bioteknologi

Nøgleord: Genetik, cellebiologi, molekylærbiologi og diagnostik

Forventet niveau: 2.g og 3.g. Niveau afstemmes med den/de ansvarlige lærer(e) ud fra hvilke undervisningsforløb eleverne har været igennem.

Forberedelse og praktiske forhold: Afstemmes med den/de ansvarlige lærer(e) ud fra elevernes niveau. Projektor er en nødvendighed.

Udbytte: En introduktion til hvordan genetik kan anvendes i diagnostik af arvelige hjertesygdomme og i retsmedicinske undersøgelser af unge, der dør ved pludselige dødsfald. Oplægget vil derudover give indblik i hvordan genetikforskning er en nødvendighed for at kunne udvikle diagnosticeringsmetoder.

Maks. antal personer: Intet maks.

Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktperson.

Besøgets varighed: To undervisningstimer.

Mødested: Det respektive gymnasium.

Forelæser: Steffan Noe Christiansen, Institut for Medicin og Sundhedsteknologi.

Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk  - Malene Møller Knudsen, Institut for Medicin og Sundhedsteknologi. Der kan i visse geografiske tilfælde være situationer, hvor vi vil have svært ved at nå alle. Men skriv endelig til os, så vil vi se på, om vi kan arrangere et besøg hos jer.