Gæsteforelæsning

Symmetri - i natur, kunst og matematik

Institut for Matematiske Fag

Beskrivelse af aktiviteten: Ikke al matematik handler om beregninger. Et godt eksempel herpå er iagttagelse of udnyttelse af symmetri – i natur, kunst og matematik. Vi fokuserer på symmetriske mønstre (”tapeter”) i planen (2D). Hvad vidste kunstnere fra Alhambra i Granada om det? Hvordan tegnede M.C. Escher sine mønstre? Hvordan kan man selv fremstille dem - i hånden eller især online? Hvilke muligheder og begrænsninger er der? Og måske: Hvordan ser det ud i rummet (3D) – når man undersøger eller frembringer krystaller?

Karakter af besøgets indhold: Foredrag og eksperimenter på computer. Elever skal gerne have PC med. Detaljer aftales med Martin Raussen.

Faglig relevans: Matematik.

Nøgleord: Geometriske transformationer: Parallelforskydninger, drejninger, spejlinger (fortrinsvis i planen). Symmetritransformationer. Introduktion til gruppebegrebet. Eksperimentel fremstilling af mønstre.

Forventet niveau: A- eller B-niveau; vi tilpasser til forudsætninger. En vis fortrolighed med vektorregning (i det mindste i planen) forudsættes.

Forberedelse og praktiske forhold: Foredraget tilpasses forudsætningerne. En god baggrund i vektorgeometri er en fordel.

Udbytte: Aktiviteten skal sætte elever i stand til at gå ”ud over” vektorregning: at bruge transformationer legende og ”kunstnerisk”. Desuden give dem en ide om hvad klassifikation betyder, og hvordan symmetriargumenter bidrager til at gennemføre den.

Maks. antal personer: To klasser med lærer som kan hjælpe under elevernes eksperimenter på computer.

Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktperson.

Besøgets varighed: 2-3 timer.

Mødested: Aftales med kontaktperson.

Krav til lokaler: Der skal bruges en projekter og tavle/whiteboard i lokalet.

Forelæser: Professor Martin Raussen, Institut for Matematiske Fag.

Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk  - Der kan i visse geografiske tilfælde være situationer, hvor vi vil have svært ved at nå alle. Men skriv endelig til os, så vil vi se på, om vi kan arrangere et besøg hos jer.

Detaljeret beskrivelse / Bilag: Introduktion til tapetgrupper specielt Software.