ForsideSamarbejdeTilbud til gymnasierGæsteforelæsningerInstitut for Matematiske Fag

Gæsteforelæsning

Rumlig statistik - på jagt efter strukturer i tilfældige punkmønstre

Institut for Matematiske Fag

Beskrivelse af aktiviteten: Data i form af punktmønstre dukker op i et utal af sammenhænge. F.eks. registrerer biologer positioner af træer i regnskove for bedre at forstå den rumlige fordeling af forskellige træarter. Et andet eksempel er politiets registreringer af gerningssteder for forskellige typer af gadekriminalitet. Afbildet i et koordinatsystem danner disse typer af data punktmønstre. Med udgangspunkt i min egen forskning vil jeg give en introduktion til de typer af information, man er interesseret i at uddrage af punktmønstre, samt de matematisk-statistiske metoder, som bruges til at analysere punktmønstre.

Karakter af besøgets indhold: Foredrag og opgaveregning.

Faglig relevans: Matematik.

Nøgleord: Punktmønstre, statistik, binomialfordeling.

Forventet niveau: 3g A-niveau

Forberedelse og praktiske forhold: Deltagerne bør have et kendskab til begrebet sandsynlighed, empirisk middelværdi og binomialfordeling.

Udbytte: Indblik i statistiske metoder for data i form af punktmønstre.

Maks. antal personer: Hvis der er lærere, som kan hjælpe med opgaver, er 50-100 ok. Ellers maks 30.

Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktperson.

Besøgets varighed: 1.5 timer.

Mødested: Aftales med kontaktperson.

Krav til lokaler: Der skal bruges en projekter og tavle/whiteboard i lokalet.

Forelæser: Professor Mikkel Meyer Andersen, Institut for Matematiske Fag.

Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk  - Der kan i visse geografiske tilfælde være situationer, hvor vi vil have svært ved at nå alle. Men skriv endelig til os, så vil vi se på, om vi kan arrangere et besøg hos jer.