ForsideSamarbejdeTilbud til gymnasierGæsteforelæsningerInstitut for Matematiske Fag

Gæsteforelæsning

Hvorfor er Grønland på størrelse med hele Sydamerika i Google Maps?

Institut for Matematiske Fag

Beskrivelse af aktiviteten: Verdenskort og også Danmarkskort er en model af Jorden. Hvordan vælger man den model – hvad er der at vælge imellem? Hvad gør vi helt konkret i Danmark? Koordinaterne 570 17,45’’ og 90 58,494’’ (Grader og minutter) er bredde og længdegrad for et punkt, som også har koordinaterne 6 350 182 m og 558 759 m (Northing Easting) i UTM32_ETRS89, det har koordinater 398 487 m og 1 352 175 m (Easting, Northing) i DKTM2. Og der er mange andre koordinater for sådan et sted i Danmark. Hvad betyder geografiske koordinater? Hvilke kort benytter vi i Danmark og hvorfor? Matematikken bag vil blive bragt frem i lyset.

Karakter af besøgets indhold: Foredrag og opgaver. Hvis det ønskes, kan der inddrages koordinatomregningsprogrammer og online aktiviteter.

Faglig relevans: Matematik, Naturgeografi.

Nøgleord: Matematik: Differentiation og opstilling af differentialligning, som alt efter elevernes forudsætninger kan begrænses til et stamfunktionsproblem.

Naturgeografi: forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden.

Forventet niveau: A eller B-niveau. Der tilpasses efter forudsætningerne. Differentiation er nødvendigt. Stamfunktioner kan indføres under foredraget. Naturgeografi: B-niveau.

Forberedelse:Foredraget tilpasses forudsætningerne. Har klassen forberedt sig, justeres ind efter det. Det er en fordel, men ikke et krav, at forberede lidt om kuglefladens geometri.

Udbytte: Erfaringen er, at der er mange opgaver og ideer at bearbejde med eleverne efterfølgende.

Maks. antal personer: Hvis der er lærere med, som kan hjælpe under opgaveregning, kan 50-100 godt håndteres.

Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktperson

Besøgets varighed: 2-4 timer.

Mødested: Aftales med kontaktperson

Krav til lokaler: Der skal bruges en projekter og tavle/whiteboard i lokalet.

Forelæser: Lektor og ph.d. Lisbeth Fajstrup, Institut for Matematiske Fag.

Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk - Der kan i visse geografiske tilfælde være situationer, hvor vi vil have svært ved at nå alle. Men skriv endelig til os, så vil vi se på, om vi kan arrangere et besøg hos jer.

Detaljeret beskrivelse / Bilag:

Matematikbloggen http://blog.math.aau.dk/2016/01/13/hvordan-man-kommer-til-kort/

Mercatorprojektionen som puslespil: https://bramus.github.io/mercator-puzzle-redux