Gæsteforelæsning

Træn en AI-model til at genkende billeder

Institut for Datalogi

Kort beskrivelse af aktiviteten: Workshop om billedgenkendelse, hvor eleverne vil lære om emnet og gøre brug Teachable Machine (https://teachablemachine.withgoogle.com/)

Karakter af besøgets indhold: Praktisk workshop med skiftevis forelæsning og opgaveløsning. Eleverne vil lære om billedgenkendelse, herunder hvor og hvordan det bruges i dagligdagen, og om, hvordan man træner en model.

Faglig relevans: Teknologi, Samfundsfag, Matematik, Informatik, Kommunikation/IT, Design, Billedkunst, Kunstig intelligens, Machine Learning, Teknologiforståelse

Nøgleord: Kunstig intelligens, Billedgenkendelse, AI, Ansigtsgenkendelse (i fx apps)

Forventet niveau: Kan tilpasses alle niveauer i gymnasiet.

Forberedelse: Kræver ikke forberedelse, men kan tilpasses med evt. forberedende baggrundsartikler eller lignende. Eleverne bør have adgang til egen computer og kan godt være 2-3 personer om samme computer.

Udbytte: Eleverne får kendskab til, hvordan man træner en AI-model til at genkende billeder og hvilke forskellige slags billedgenkendelses-teknologier, der findes. Derudover præsenteres det, hvordan billedgenkendelse bliver brugt i vores dagligdag.

Forelæsningen vil have en lav faglig barriere – formålet er, at det skal være motiverende for eleverne at arbejde med og se resultaterne af det visuelt orienterede værktøj Teachable Machine.

Maks. antal personer: 100. Opgaverne kan laves alene eller sammen i grupper af 2-3 stykker.

Tidspunkt for besøget: Aftales med kontaktperson.

Besøgets varighed: 90-120 minutter (kan evt. kombineres med besøg "Lær at programmere, styre og kommunikere med LED" og/eller "Lær at klassificere data og forudsige resultater med datavidenskab".

Mødested: Institut for Datalogi (AAU), Selma Lagerlöfs Vej 300, 9220 Aalborg Ø

Kontaktpersongymnasieportalen@adm.aau.dk, Lars Dalsgaard Vinther Schmidt, Institut for Datalogi