Gæsteforelæsning

Lær at programmere, styre og kommunikere med LED

Institut for Datalogi

Kort beskrivelse af aktiviteten: Blinkende lamper / LED’s på fx smartphones eller fladskærme er en del af vores hverdag – men hvad betyder de, og hvorfor behøver vi ikke en manual for at forstå, hvad de betyder? I workshoppen lærer eleverne om simpel kode, om programmerings-tankegange og den iterative proces med udgangspunkt i, hvordan man med programmering styrer og kommunikerer med en lampe (LED), ligesom de fleste kender det fra fx deres smartphone.

Karakter af besøgets indhold: Praktisk workshop med skiftevis forelæsning og opgaveløsning. Vi lærer at skrive simpel kode og kontrollere en virtuel LED.

Faglig relevans: Informationsteknologi, Informatik, Matematik, Kommunikation/IT, Programmering, Design, Teknologi, Teknologiforståelse

Nøgleord: Programmering, design, embedded, iterativ proces

Forventet niveau: Kan tilpasses alle niveauer i gymnasiet.

Forberedelse: Eleverne medbringer en computer og skriveredskaber. Materialer udleveres. Kræver ikke forberedelse, men kan tilpasses med evt. forberedende baggrundsartikler eller lignende.

Udbytte: Eleverne får kendskab til, hvordan man programmatisk arbejder på en løsning af et problem – en form for praktik i en udviklerstilling. Dagligdagsteknologi og dens udformning gøres konkret og modellerbar for eleverne. Forelæsningen vil have en lav faglig barriere – formålet er, at det skal være motiverende for eleverne at arbejde med og se resultaterne af det visuelt orienterede værktøj.

Maks. antal personer: Minimum 4 grupper med minimum 3 elever i hver.

Tidspunkt for besøget: Aftales med kontaktperson.

Besøgets varighed: 90-120 minutter (kan evt. kombineres med besøg "Træn en AI-model til at genkende billeder" og/eller "Lær at klassificere data og forudsige resultater med datavidenskab".

Mødested: Institut for Datalogi (AAU), Selma Lagerlöfs Vej 300, 9220 Aalborg Ø

Kontaktpersongymnasieportalen@adm.aau.dk, Lars Dalsgaard Vinther Schmidt, Institut for Datalogi