Besøg
Hvorfor er Grønland på størrelse med hele Sydamerika i Google Maps?
Besøg
Hvorfor er Grønland på størrelse med hele Sydamerika i Google Maps?
Besøg
Besøg
Kort beskrivelse af aktiviteten: Verdenskort og også Danmarkskort er en model af Jorden. Hvordan vælger man den model – hvad er der at vælge imellem? Hvad gør vi helt konkret i Danmark? Koordinaterne 570 17,45’’ og 90 58,494’’ (Grader og minutter) er bredde og længdegrad for et punkt, som også har koordinaterne 6 350 182 m og 558 759 m (Northing Easting) i UTM32_ETRS89, det har koordinater 398 487 m og 1 352 175 m (Easting, Northing) i DKTM2. Og der er mange andre koordinater for sådan et sted i Danmark. Hvad betyder geografiske koordinater? Hvilke kort benytter vi i Danmark og hvorfor? Matematikken bag vil blive bragt frem i lyset.
Karakter af besøgets indhold: Foredrag og opgaver. Hvis det ønskes, kan der inddrages koordinatomregningsprogrammer og online aktiviteter.
Faglig relevans: Matematik, Naturgeografi
Nøgleord: Matematik: Differentiation og opstilling af differentialligning, som alt efter elevernes forudsætninger kan begrænses til et stamfunktionsproblem. Naturgeografi: forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden.
Forventet niveau: A eller B-niveau. Der tilpasses efter forudsætningerne. Differentiation er nødvendigt. Stamfunktioner kan indføres under foredraget. Naturgeografi: B-niveau.
Forberedelse: Foredraget tilpasses forudsætningerne. Har klassen forberedt sig, justeres ind efter det. Det er en fordel, men ikke et krav, at forberede lidt om kuglefladens geometri.
Udbytte: Erfaringen er, at der er mange opgaver og ideer at bearbejde med eleverne efterfølgende.
Maks. antal personer: Hvis der er lærere med, som kan hjælpe under opgaveregning, kan 50-100 nok godt håndteres.
Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktperson.
Besøgets varighed: 2-4 timer
Mødested: Skjernvej 4a eller efter aftale.
Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk Lisbeth Fajstrup, Institut for Matematiske Fag
Detaljeret beskrivelse /Bilag: Matematikbloggen http://blog.math.aau.dk/2016/01/13/hvordan-man-kommer-til-kort/
Mercatorprojektionen som puslespil: https://bramus.github.io/mercator-puzzle-redux